Abstract:
امروزه بکارگیری استعدادها بعنوان منابع انسانی پیشبرنده در سازمانهای مختلف از جمله خبر رسانه ملی به امری ضروری تبدیل شده که بایسته است الگوی تربیتی ویژه ای نیز مختص آنها طراحی و ارائه شود؛ توانمندسازی و ارتقاء بخشی از این الگوی تربیتی است که این پژوهش تلاش میکند به آن دست یابد. بدینمنظور در جهت تعیین معیارها و روشهای توانمندسازی مبتنی بر الگو هاتوم و با بهره گیری از پژوهش ترکیبی کثرتگرا (گردآوری همزمان داده های کیفی و کمی، ترکیب آنها و استفاده از نتایج برای درک مسئله) و با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه، از جامعه هدف 50 نفره متشکل از خبرگان خبر سیما، دادههای مورد نیاز در بخش کیفی با حجم نمونه 20 نفره مبتنی بر اشباع نظری و انتخاب با تکنیک گلولهبرفی و در بخش کمی با حجم نمونه 44 نفر مبتنی بر فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده با جایگزین، جمعآوری گردید. داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و با بهره گیری از رویکرد آتراید-استرلینگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که در نهایت شبکه مضامین شامل 35 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و نیز 2 مضمون فراگیر حاصل شد که در نتیجه معیارهایی برای توانمندسازی استعدادها متناسب با عملکرد قوی در گذشته و پتانسیل قوی در آینده بعنوان دو مضمون فراگیر پیشنهاد و نیز روشهایی برای افزایش یادگیری شناختی، هوش عاطفی و تجربه برای بهبود شایستگیهای فنی، صلاحیتهای بینفردی و شایستگیهای مدیریتی ارائه گردید.
Nowadays, the use of talents as leading human resources in various organizations, including national media news, has become an essential matter, and a special educational model should be designed and presented for them; Empowerment and promotion is a part of this educational model that this research tries to achieve. For this purpose, in order to determine the criteria and methods of empowerment based on Hatum's model and using pluralistic hybrid research (simultaneous collection of qualitative and quantitative data, combining them and using the results to understand the problem) and using interview and questionnaire methods. , from the target population of 50 people consisting of Khabar Sima experts, the required data in the qualitative part with a sample size of 20 people based on theoretical saturation and selection with the snowball technique and in the quantitative part with a sample size of 44 people based on the Cochran formula and sampling It was collected by simple random with replacement. Qualitative data were analyzed using the theme analysis method and using the Atride-Sterling approach, and finally, the network of themes including 35 basic themes, 13 organizing themes and 2 overarching themes was obtained, which as a result of criteria In order to empower talents in accordance with strong performance in the past and strong potential in the future, as two overarching themes, methods were proposed to increase cognitive learning, emotional intelligence, and experience to improve technical competencies, interpersonal competencies, and managerial competencies.
Machine summary:
Ariss & Etal نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٣ اختصاصي در راستاي ارتقاء و و توانمندسازي «استعدادها»ي اين بخش طراحي و تبيين شود و اين در حالي است که در تحقيقات صورت گرفته بـين کارکنـان ، امکـان رشـد و يـادگيري و آزمـودن موضوعات تازه ، سومين عامل ابقاء استعدادها در سازمان بوده و يعني توانمندسازي آن هـا بـالاتر از اضافه پرداخـت ، مرخصـي بيشـتر، انعطـاف در کـار و محـيط کـاري، دادن انگيـزش بيشـتر و حتـي نشاط بخش بودن محيط کار شناخته ميشود (فيليپس و روبر١، ٢٠٠٩: ١٢) و در همين راسـتا هـدف اصلي اين پژوهش طراحي الگويي تربيتي در راستاي ارتقاء و توانمندسـازي اسـتعدادها و نخبگـان شاغل در خبر سيما است تا بدين طريق زمينـه اسـتفاده هرچـه بيشـتر و عالمانـه از ايـن منـابع انسـاني ارزشمند فراهم آيد.