Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی شایستگیهای پایه آموزگاران برای تحقق ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است. به منظور دستیابی به این هدف، پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی تحقیق است و برای پاسخ گویی به سوالات پژوهش از روش پدیدارشناختی بهره برده است. جامعه آماری شامل سه گروه مدرسان مراکز تربیت معلم، اعضای هیات علمی گروههای علوم تربیتی و معارف دانشگاههای اصفهان و یزد و کارشناسان علوم حوزوی بوده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند از نوع گلوله برفی، تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 22 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. در تحلیل دادهها از تحلیل محتوای استقرایی، تکنیک شش مرحله ای آرباخ و سیلورستان استفاده شد. بر اساس نظر متخصصان، شایستگیهای پایه آموزگاران در تربیت اعتقادی شامل بصیرت دینی و محبت و مودت است. بصیرت عبادی، گرایش عبادی و رفتار عبادی شایستگی های مورد انتظار در بعد عبادی می باشد و شناخت اخلاقی، احساس اخلاقی و رفتار اخلاقی شایستگیهای مورد انتظار در تربیت اخلاقی است.
The main purpose of this study is to identify the Basic competencies of teachers to achieve the domain Islamic (ideological) and moral education. In order to achieve this objective, the present study is based on a qualitative research approach and has used the Phenomenological method to answer the questions. The statistical population included three groups teachers of teacher training centers, faculty members of the departments of educational sciences and Islamic Studies of Isfahan and Yazd universities and experts in Islamic theological. Purposive sampling method based on snowball was continued until the researcher reached a theoretical saturation using semi structured interviews with 22 members of the sample. After transcribing the interviews, in order to analyze the information coding and categorization methods were used. According to the experts, the Basic competencies of teachers in in the domain Islamic (ideological) education include categories of religious insight and love and in the Worship dimensions categories competencies expected is Worship insight, Worship tendency and Worship behavior and three categories of moral cognition, moral feeling and moral behavior are the competencies expected in moral education.
Machine summary:
با توجه به اينکه تربيت ديني به شناخت آموزه هاي دين ، تبديل ايـن شـناخت هـا بـه باورهاي قلبي و به کاربستن اين باورها در رفتارهاي فردي و اجتماعي تعريف شده است ، معلم مـي تواند با تقويت روحيه ي حق گرايـي و قـدرت تفکـر و تشـخيص حـق از باطـل در دانـش آمـوزان ، الگودهي رفتاري به آنان و انتخاب شيوه ي مناسب در بيـان آمـوزه هـاي دينـي و پاسـخ مناسـب بـه پرسش ها و شبهه ها، دانش آموزان را در راستاي تربيت ديني هدايت کند (داوودي، ١٣٩٨).
ساحت تربيت اعتقادي ، عبادي واخلاقي ، بخشي از جريان تربيت رسمي و عمومي است ، ناظر به رشد و تقويت مرتبۀ قابل قبولي از جنبۀ ديني و اخلاقي حيات طيبه در وجود متربيان و شامل همۀ تدابير و اقداماتي که جهت پرورش نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٢٤٩ ايمان و التزام آگاهانه و اختياري متربيان نسبت به مجموعه اي از باورها، ارزش ها، اعمال و صـفات اعتقادي، عبادي و اخلاقي و در راستاي تکـوين و تعـالي هويـت دينـي و اخلاقـي ايشـان صـورت ميپذيرد؛ لذا قلمرو ساحت تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي، ناظر به خودشناسي و معرفت نسـبت به خداوند متعال ، معاد، نبوت و پذيرش ولايت رهبران ديني [پيامبر (ص ) و ائمۀ معصـومين (ع )] و پيروي از ايشان است ، که به حق برترين انسان هاي کامل در طول تاريخ هستند.