Abstract:
شبکههای اجتماعی از جمله عرصههای اصلی برساخت مخالفت زنانه با فرا روایتهای کلان نظام جمهوری اسلامی در حوزۀ زنان است. رسانههای اجتماعی خصوصا شبکه اجتماعی توئیتر به دلیل اهمیت سیاسی آن یکی از بسترهای مهم برای گسترش نظام معنایی و فعالیت جریانهای اپوزیسیون تلقی میشود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی زمینهی گفتمانی جریانهای اپوزیسیون داخلی و خارجی و دالهای محوری به کار رفته از سمت آنان در مورد مسالهی زنان به دنبال شناسایی این امر است که این جریانها در یک بازهی دوماهه در تابستان و پاییز ۱۴۰۱ در بستر توئیتر چقدر به مطالبات زنانه توجه نشان دادهاند و از منظر چه گفتمانی این مسائل را تحلیل کردهاند. نتایج نشان میدهد که جریان اپوزیسیون داخلی بیشتر بر مبنای خرده گفتمان اصلاح طلبی و جریان اپوزیسیون خارجی بیشتر بر مبنای خرده گفتمان فمینیستی مسائل زنان را تحلیل کردهاند و این امر بیانگر این است که توئیتها با محوریت زنان از سمت جریان اپوزیسیون داخلی تا قبل از ۲۵ شهریور دارای فراوانی کمتری به نسبت جریان اپوزیسیون خارجی میباشد و پیگیری مطالبات زنان از جانب اپوزیسیون داخلی دارای محوریت نیست. اما در بعد از این تاریخ با توجه به حوادث رخ داده در جمهوری اسلامی بعد از مرگ مهسا امینی، علاوه بر افزایش فراوانی توئیتهای جریان اپوزیسیون داخلی حوزهی گفتمانی این دو جریان نیز به هم نزدیک شده است.
Social media, especially Twitter, is considered one of the important platforms for the expansion of thesemantic system and IR's opposition activities due to its political importance. The research aims to identify thediscourse context of internal and external opposition currents and the central signifiers used by them regardingfemininity. In addition,the research seeks to identify how much these currents have paid attention to women'sdemands on Twitter from August to October 2022 and from what kind of discourse they have analyzed theseissues. The results show that the internal opposition analyzed women's issues mostly based on the reformist subdiscourse and the foreign opposition analyzed and pursing femininity issues mostly based on the feminist subdiscourse. This indicates that the internal opposition has less attention to women's issues because the internalopposition's tweets with femininity topics before September 16th are less frequent than tweets of the foreignopposition and somehow the follow-up of women's demands in internal opposition discourse is not a centralconcern. But after the death of Mehsa Amini and the beginning of street protests, the number of tweets onfemininity topics from internal opposition has increased and their discourse signifiers have become closer to theforeign opposition currents.