Abstract:
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان به صورت آنلاین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه در دوره کرونا ویروس اجرا شد. پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اهواز در سال 1401 بود. نمونه شامل 30 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) بود و توسط نرم افزار SPSS (نسخه 25) و به روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان دادند که اجرای آموزش راهبردهای تنظیم هیجان به صورت آنلاین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اهواز اثربخش بوده است (01/0>P). بنابراین، پیشنهاد میشود به آموزش راهبردهای تنظیم هیجان به صورت آنلاین در طول تحصیل برای دانشآموزان در شرایط بحران همهگیری کروناویروس توجه بیشتری شود.واژههای کلیدی: راهبردهای تنظیم هیجان، انگیزش تحصیلی، دانشآموزان، آنلاین، کروناویروس.
AbstractThis study was carried out to investigate the effectiveness of teaching emotion regulation strategies online on the academic motivation of high school students during the coronavirus period. The research method was Quasi-experimental. The study statistical population was all High school students of Ahvaz city in 2022. The sample consisted of 30 people who were divided into two experimental and control groups using random sampling method. The research instrument was Academic motivation scale (Wallerand et al., 1989(. The obtained information was analyzed using analysis of covariance. The research results showed that teaching emotion regulation strategies online on the academic motivation of High school students (pKeywords: emotion regulation strategies, academic motivation, students, Online, coronavirus.
Machine summary:
نتايج حاصل از تحقيق حاضر نشان دادند که اجراي آموزش راهبردهاي تنظيم هيجان به صورت آنلاين بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز اثـربخش بـوده اسـت (٠٠١ واژه گان کليدي: .
4 Zaccoletti S, Camacho A, Correia N, Aguiar C, Mason L, Alves RA and Daniel JR 5 Cachón-Zagalaz, J.
با وجود اينکه پژوهش ها اثربخشي آموزش راهبردهاي تنظيم هيجان را در بين دانش آموزان بررسي کرده اند، اما در شرايط همه گيري کروناويروس و به صورت آنلاين اين آموزش بر انگيزش تحصيلي دانش - آموزان مورد بررسي قرار نگرفته است .
لذا، پژوهش حاضر به بررسي اثربخشي اثربخشي آموزش راهبردهاي تنظيم هيجان به صورت آنلاين بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه در شرايط همه گيري کروناويروس پرداخته است .
اين يافته ها نشان ميدهند که در متغير وابسته (انگيزش تحصيلي) بين گروه هاي آزمايش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنيدار ديده ميشود و ميتوان گفت آموزش راهبردهاي تنظيم هيجاني به صورت آنلاين بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه در شرايط همه گيري کروناويروس موثر بوده است .
بحث پژوهش حاضر با هدف اثربخشي آموزش راهبردهاي تنظيم هيجان بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز انجام شد.
Academic Burnout and its association with cognitive emotion regulation strategies among adolescent girls and boys.
Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease.
The impact of emotions on learning and achievement: Towards theory of cognitive/motivational mediators.
Difficulties in emotion regulation: A barrier to academic motivation and performance.