Abstract:
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور لرستان بود.روش شناسی:روش پژوهش حاضر، تلفیقی (کیفی- کمّی) و از نظر شیوه اجرا کاربردی بود. جامعه پژوهش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 400-1399 بودند که 40 نفر بر اساس قاعده اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی نیز شامل اساتید دانشگاهی شهرم خرمآباد در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 552 نفر بودند که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 225 تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار بخش کیفی مصاحبه و بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی ابزار بخش کیفی با روایی صوری انجام گرفت و پایایی نیز با ضریب توافق بین کدگذاران 82/0 شد. همچنین در بخش کمّی پژوهش روایی صوری استفاده و پایایی با آلفای کرونباخ 85/0 حاصل شد. تجزیهوتحلیل بخش کیفی با روش کدگذاری در نرمافزار MAXQDA3 و بخش کمی با روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Pls smart3انجام شد.یافتهها: در بخش کیفی، 5 مؤلفه (محتوا، ارزشیابی، زیرساخت فنی، برنامهریزی و محیط یادگیری) و 41 شاخص برای الگوی آموزش الکترونیکی شناسایی شد. بر اساس نتایج بخش کمی، بار عاملی که ضریب همبستگی بین متغیر مکنون (آموزش الکترونیکی) و متغیرهای آشکار در یک الگو است، به ترتیب مربوط به برنامهریزی (74/0)، تدوین محتوا (63/0)، ارزشیابی (58/0)، زیرساخت فنی (51/0) و محیط یادگیری (5/0) میباشد. همچنین طبق نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، مؤلفه برنامهریزی با ضریب۴۲/۰، تدوین محتوا با ضریب۲۱/۰، ارزشیابی با ضریب۱۸/۰، زیرساخت فنی و محیط یادگیری با ضریب۱۴/۰ به ترتیب بیشترین اثر را بر آموزش الکترونیکی داشتند.بحث و نتیجهگیری:کووید-19 نشان داد که آموزش الکترونیکی، ضرورت سیستم آموزشی در آینده است. لذا اولین اقدام، نظرخواهی از اساتید و متخصصین برای شناسایی و رفع چالشهای آموزش الکترونیکی و برنامهریزی برای پیادهسازی این سیستم در نظام آموزش عالی با توجه به مؤلفههای محتوا، ارزشیابی، زیرساخت فنی، برنامهریزی و محیطی یادگیری میباشد.
Purpose: With the advent of the Corona virus and the need to limit social interactions in the field of education, new challenges were faced by the world's educational systems and revealed the importance of E-learning. Accordingly, due to the vacuum of E-learning system in Iran, the purpose of this study was to design an E-learning model in Payame Noor University of Lorestan.Methodology: The method of the present research is integrated (qualitative-quantitative). The sample of the qualitative section is 40 experts in the field of educational sciences in Khorramabad city by purposive sampling method and the sample of the quantitative section is 225 university professors by random sampling method. The validity of the research tools was obtained with face validity and reliability of the qualitative part with a coefficient of agreement of 0.82 and a quantitative part with Cronbach's alpha with a coefficient of 0.85. The tools of the qualitative part of the interview and the quantitative part are a questionnaire with 52 items according to the findings of the qualitative part. Qualitative part analysis was performed by MAXQDA software and quantitative part analysis was performed by partial least squares method and PLS software.Findings: In the qualitative section, 5 components (content, evaluation, technical infrastructure, planning and learning environment) and 41 indicators were identified for the E-learning model. Based on the results of the quantitative section, the factor load, which is the correlation coefficient between the latent variable (E-learning) and the explicit variables in a pattern, is related to planning (0.74), content development (0.63), and evaluation (0.58), Technical infrastructure (0.51) and learning environment (0.5) respectively. Also, according to the results of structural equation modeling, the planning component with a coefficient of 0.42, content development with a coefficient of 0.21, evaluation with a coefficient of 0.18, technical infrastructure and learning environment with a coefficient of 0.14 had the greatest effect on E-learning, respectively.Conclusion: Covid-19 showed that E-learning is a necessity of the education system in the future. Therefore, the first step is to consult with professors and experts to identify and address the challenges of E-learning and planning to implement this system in the higher education system with respect to the components of content, evaluation, technical infrastructure, planning and learning environment.