Abstract:
مقدمه: میزان امید به اشتغال در بین نسل جوان یکی از دغدغههای جوامع توسعهیافته است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی در پیش بینی امید به اشتغال دانشجویان صورت گرفت.
موارد و روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل داد. روش نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع تصادفی طبقهای بود که از بین دانشجویان رشتههای مشاوره، روان شناسی، علوم تربیتی و فیزیولوژی ورزشی به ترتیب 17، 34، 23 و 29 نفر انتخاب شد. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه سرسختی روان شناختی کوباسا (1982)، فرسودگی تحصیلی برسو (1997) و امید به اشتغال قریشی راد (1378) استفاده شد. تجزیهوتحلیل نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین متغیر سرسختی روان شناختی با امید به اشتغال (01/0> P) و فرسودگی تحصیلی با امید به اشتغال (01/0> P) رابطه معنادار وجود دارد و همچنان یافتهها نشان داد 20 درصد از واریانس امید به اشتغال بر اساس سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی قابل پیش بینی است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین متغیرهای سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معناداری با امید به اشتغال وجود دارد و سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی توانایی پیش بینی امید به اشتغال را دارا هستند.
Machine summary:
نقش سرسختي روان شناختي و فرسودگي تحصيلي در پيش بيني اميد به اشتغال دانشجويان 1 سارا زلفعلي پورملکي ١ کارشناسي ارشد مشاوره خانواده ، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل چکيده مقدمه : ميزان اميد به اشتغال در بين نسل جوان يکي از دغدغه هاي جوامع توسعه يافته است ؛ بنابراين پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش سرسختي روان شناختي و فرسودگي تحصيلي در پيش بيني اميد به اشتغال دانشجويان صورت گرفت .
در اين ميان ، اميد به يافتن شغل در آينده يکي از انگيزه هاي دانشجويان براي ادامۀ تحصيل در مقاطع تحصيلي مختلف ميباشد که با گسترش تعداد دانشگاه ها و تمرکز بر ادامۀ تحصيل افراد در سال هاي اخير، به موضوعي مهم براي پژوهش مبدل شده است و به علت افزايش نرخ بيکاري، بررسي عوامل مؤثر بر آن ضرورتي انکارناپذير است [٣[.
کوباسا [١٤] در مطالعات اوليه خود ٤سازه شخصيتي سرسختي روان شناختي را بر اساس يافته هاي خود از ١- work hope 2- Snyder 3- psychological hardiness افرادي که با فشارهاي زيادي روبه رو بودند و احساس بيماري ميکردند، معرفي کرد.
بحث هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين سرسختي روان شناختي و فرسودگي تحصيلي با اميد به اشتغال در دانشجويان بود.
يافته هاي اين پژوهش حاکي از رابطه منفي و معنادار بين فرسودگي تحصيلي و اميد به اشتغال است که اين موضوع با نتايج گزارش شده توسط شيخ الاسلامي و همکاران [٣٢]، صدوقي و همکاران [٣٣]، قدم پور و همکاران [٣٤]، محمدي و همکاران [٣٥] و دن و همکاران [٢٢] هم راستا است .