Abstract:
اعتقاد به وجود و ظهور امام مهدی )عج( همچون سایر اجزای اعتقادات دینی، آثارتربیتی معینی به دنبال دارد. ضرورت اعتقاد به مهدویت بر اساس قرآن و روایتمعصومین )ع(، برای انسانها مجموعهای از اصول و ضوابط را فراهم میسازد کهطی آن، زندگی خویش را بر محور تلاش برای نزدیک شدن ظهور تنظیم میکنند.در اینجاست که چهره آموزههای تربیتی مهدوی )عج( خود را آشکار میسازد. اینپژوهش تلاش نمود تا با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، نقش برخی از آموزههایتربیتی مهدویت را بر اساس آموزههای قرآن و روایات استخراج نموده و تأثیر آنهارا در تربیت جامعه انسانی و زمینهسازی برای ظهور تبیین نماید. بررسیها نشانمیدهد آموزههای تربیتی همچون خدامحوری، بصیرت، عزتنفس، امیدواری،ظلمستیزی، آمادگی همهجانبه، اسوه بودن و... نکات تربیتی مدنظر اسلام وویژگی اصحاب امام عصر )عج( است که با تلاش و کوشش در راستای کسباین فضایل میتوان زمینهساز حاکمیت حق بر روی زمین گردید و سعادت فردیو اجتماعی را تضمین نمود.
Belief in the existence of Imam Mahdi (A.S.) and his reappearance, like othercomponents of religious beliefs, has certain educational effects. The necessityof believing in Mahdavism on the basis of the Qur’an and the hadiths ofthe Infallibles (A.S.) provides people with a set of principles and rules to organizetheir lives on the axis of seeking to hasten the reappearance of ImamMahdi (A.S.). This is where the educational teachings of Mahdavism revealthemselves. This research attempted to extract the role of some of the educationalteachings of Mahdavism based on the teachings of the Qur’an andhadiths, using the descriptive-analytical method, and explaining their impacton the education of human society and the preparation for the Reappearance.Studies indicate that educational teachings such as God-centeredness, insight,self-esteem, hope, anti- tyranny, all-round preparation, resilience, etc.Among Islamic teachings and the characteristics of the companions of theImam Mahdi (A.S.) there are virtues that through their application can preparethe ground for the State of Truth on earth and thus ensure individual andsocial happiness.