Abstract:
هدف نوشتار حاضر بررسی روشهای تربیت عقلانی ازدیدگاه علامه طباطبایی است. روش پژوهش توصیفی، تحلیلی - استنباطی است. یافتهها نشان میدهد که از منظر علامه طباطبایی، برای پرورش عقل، از یک سو بایستی به حفظ سلامت درک فطرى عقل توجه کرد، و از سوی دیگر باید به افزایش مهارت عقل ورزی و اعطای مواد خام عقل ورزی اهتمام ورزید. حفظ سلامت ادراک فطرى عقل، در گرو تعدیل قوای انسانی و رها سازی عقل از سلطه قوه شهویه و غضبیه، انجام عمل صالح، و ایجاد شرایط مناسب اجتماعی است. افزایش درک عقلى نیز به نوبه خود، مرهون کسب علم و حکمت، آموزش اصول منطقى و فلسفى، تحریک عقل به مطالبه برهان و عادت دادن عقل به تفکر اجتماعى است. بایسته است در طریق کسب علم و حکمت، از راههای کارآمدی سود جست که مهمترین آنها عبارتند از: ارائه معارف دینى در قالب مفاهیم و عبارات حسى، بیان احکام در قالب عناوینى که حسن و قبح آنها غریزى و فطرى است، ارائه سبب و مسبب با هم به عنوان مؤثرترین شیوه آموزش، رعایت تدریج در القاى معارف دینى، همراه کردن بیان واقعیتها و احکام دینى با تبیین آنها، آموزش معارف دینى به هنگام نیاز و احتیاج به آن، دعوت بر اساس وضعیت تلخ و شیرین گذشته، تحریک تقوا طلبى هنگام بیان احکام و آموزش براى عمل و بر اساس عمل.
The purpose of this article is to examine the methods of rational education from the point of view of Allameh Tabatabai. The research method is descriptive-inferential. The findings show that from Allameh Tabatabai's point of view, in order to cultivate intellect, on the one hand, attention should be paid to maintaining the health of the innate understanding of intellect, and on the other hand, it is necessary to increase the skill of reasoning and to provide the raw materials of intellect. Be diligent. Maintaining the health of the innate understanding of reason depends on the adjustment of human powers and freeing the mind from the domination of lust and anger, doing righteous deeds, and creating suitable social conditions, and increasing intellectual understanding in turn depends on the acquisition of knowledge and wisdom, the teaching of principles Logical and philosophical, it is stimulating the intellect to demand proof and accustoming the intellect to social thinking. Of course, through the acquisition of knowledge and wisdom, one should take advantage of efficient ways, the most important of which are: presenting religious knowledge in the form of sensory concepts and expressions, expressing rulings in the form of titles whose goodness and badness are instinctive and innate, presenting the cause and the reason with Also, as the most effective method of education, respecting gradualism in the induction of religious knowledge, accompanying the statement of religious facts and rulings with their explanation, teaching religious knowledge when there is a need and need for it, calling based