Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس رغبت تحصیلی، خودتنظیمی یادگیری و شایستگی تحصیلی در دانش اموزان دختر مقطع متوسط اول شهر چالوس بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی می باشد. نمونه این پژوهش مشتمل بر 310 نفراز دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر چالوس که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رغبت تحصیلی هرمنس (1998) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی زیمرمن و مارتینزپونز (1986)، شایستگی تحصیلی مورگان-جینکز (1999) و موفقیت تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. یافته ها نشان داد بین رغبت تحصیلی با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بین خودتنظیمی یادگیری با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بین شایستگی تحصیلی با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. متغیر رغبت تحصیلی با ضریب بتای 34/0، متغیر شایستگی تحصیلی با ضریب بتای 32/0 و متغیر خودتنظیمی یادگیری با ضریب بتای 29/0 می تواند به طور مثبت و معنی دار موفقیت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند.
Machine summary:
مطالعات و بررسی های انجام شده پیرامون علت افت تحصیلی و عدم گرایش به تحصیل در مقاطع مختلف، بیانگر این است که در غالب موارد فقر رغبت ی بیشترین نقش را دارد به عبارت دیگر در بسیاری از موارد، بچه ها به رغم اینکه از بهره ی هوشی قابل توجهی برخوردازند، صرفاً به دلیل شرایط عاطفی نامساعد و فقررغبت ی، دچار بی اشتهایی تحصیل شده از موفقیت تحصیلی مطلوب باز می مانند (محمد پور،1395).
، رگرسيون پيش بينی موفقیت تحصیلی دانش آموزان از روی متغير خودتنظیمی یادگیری معنی دار می باشد (0001/0>p و 34/34=F).
بحث و نتیچه گیری نتایج نشان داد رگرسيون پيش بينی موفقیت تحصیلی دانش آموزان از روی متغيرهاي رغبت تحصیلی، خودتنظیمی یادگیری و شایستگی تحصیلی معنی دار می باشد.
نتایج نشان داد رگرسيون پيش بينی موفقیت تحصیلی دانش آموزان از روی متغير شایستگی تحصیلی معنی دار می باشد.
یاوری، ماندانا، (1397)، تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خود ابرازی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
بررسی رابطه بین شایستگی عمومی و سلامت روان دانش آموزان پایه سوم مقطع متوسطه شهریار در سال تحصیلی 81-82.
com/pq Reid R, Trout AL, Schartz M.
G M (2016), Life skills and mental health counseling.
Journal of mental health counseling.
the casal ordering of academic achievement and self-concept of ability during elementary school: A longitudinal study journal of educational psychology, 87-624-637.
Journal of school psychology review.
Journal social nursing mental health services.