Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کارکرد اجرایی دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. تعداد 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن که در سال تحصیلی 1399-1400 به مرکز اختلالهای یادگیری شهر لارستان مراجعه کرده بودند، به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکرد اجرایی (بریف) به عنوان پیشآزمون هر دو گروه و برنامه توالی واجی لیندامود به مدت 16 جلسه مداخله فشرده به گروه آزمایش ارائه گردید. بلافاصله پس از اتمام آموزش، هر دو گروه در پسآزمون و پس از یک ماه در آموزش پیگیری شرکت کردند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با تکرار سنجش استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در کارکرد اجرایی بین دو گروه وجود دارد. بدین صورت که گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشته است. بهطور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه توالی واجی لیندامود منجر به بهبود کارکرد اجرایی در دانشآموزان با اختلال خواندن شده است. به این صورت که استفاده از برنامه تجسم و کلامسازی در برنامه توالی واجی لیندامود، منجر به بهبود مهارتهای شناختی در کارکرد اجرایی شده است.
The purpose of the current research was Evaluation of effectiveness of Lindamood phonological sequence program on Executive function of students with Dyslexia. The method of research was experimental. In order to conduct this research Thirty students with reading disorders who referred to the Learning Disabilities Center of Larsson in the academic year 1399-1400 were selected by convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The Executive Functional Behavior Rating Questionnaire (BRIEF) was presented to the experimental group as a pre-test for both groups and the Linda mood phonological sequence program for 16 sessions of intensive intervention. Immediately after the training, both groups participated in the post-test and after one month in the follow-up training analysis of variance with repeated measures was used to analyze the data. Overall, the results of the present study show that the Lindamood phonological sequence program has improved executive function in students with dyslexia. The findings also showed that using of visualizing and verbalizing program in Lindamood phonological sequence program improves cognitive skills in executive function.