Abstract:
هدف پژوهش حاضر شیوع مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD در دوره کووید-۱۹: نقش حمایت اجتماعی، حل مسئله اجتماعی و تابآوری بود. 136 مادر به صورت دردسترس در پژوهش شرکت کردند و مقیاسهای افسردگی، اضطراب، استرس، حمایت اجتماعی ادراکشدۀ چندبعدی، فرم کوتاه پرسشنامۀ حل مسئله اجتماعی تجدید نظر شده (فرم کوتاه) و مقیاس تابآوری (فرم کوتاه) تکمیل کردند. نتایج توصیفی نشان داد که از میان مادران %91/41 درصد دارای افسردگی متوسط تا بسیار شدید، %82/58 دارای اضطراب متوسط تا بسیار شدید و %27/49 درصد دارای استرس متوسط تا بسیار شدید بودند. بین حمایت اجتماعی، سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی مثبت (جهتگیری مثبت و سبک منطقی) و تابآوری با مشکلات روانشناختی رابطۀ منفی معنادار و بین سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی منفی با مشکلات روانشناختی رابطۀ مثبت معنادار وجود داشت. نتایج رگرسیون گامبهگام به ترتیب نقش معنادار سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی منفی، سبکهای حل مسئلۀ اجتماعی مثبت، تابآوری و حمایت اجتماعی را در پیشبینی مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD در دورۀ کووید-19 تایید کرد. براساس نتایج تقویت حمایت اجتماعی و توجه به راهبردهای روانشناختی مبتنی بر حل مسئلۀ اجتماعی مثبت و تابآوری برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران کودکان ADHD پیشنهاد میشود.
The aim of the present study was to determine the prevalence of psychological problems of mothers of ADHD children in the COVID-19 outbreak: the role of social support, social problem-solving and resilience. 136 mothers participated in the study by convenience sampling method and completed the Depression, Anxiety and Stress, Multidimensional Perceived Social Support Scale, Revised Social Problem-Solving Inventory (Short Form) and resilience scale (Short Form) were used to collect the data. Descriptive results showed that 41.91% of mothers had moderate to very severe depression, 58.82% had moderate to very severe anxiety, and 49.27% had moderate to very severe stress. There is a significant negative relationship between social support, positive social problem-solving styles (positive orientation and logical style) and resilience with psychological problems and a negative relationship between negative social problem-solving styles with psychological problems. The stepwise regression results confirmed the significant role of negative social problem-solving styles, positive social problem-solving styles, resilience and social support in predicting the psychological problems of mothers of ADHD children in the Covid-19 outbreak, respectively. Based on the results, strengthening the social support and paying attention to psychological strategies based on positive social problem solving and resilience to reduce the psychological problems of mothers with ADHD children is recommended.