Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تصویربدنی و کاهش نگرانی دانشآموزان دبیرستان پروین اعتصامی انجام شد جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستان پروین اعتصامی در سال تحصیلی 94-95 شهرستان مینودشت مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموز که در آزمون نگرانی نمره بالایی کسب کرده بودند که با روش گزینش داوطلبانه و هدفمند 15 نفر از دانش آموزان در گروه کنترل و 15 نفر از دانش آموزان در گروه آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفتند. ابزار پژوهش از دو پرسشنامه تصویر از خود بک (BSCT) و پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) استفاده گردید. نتایج نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی، نمرات تصویر بدنی را افزایش و نگرانی را کاهش داده و می تواند جز برنامه های مداخلاتی در کاهش نگرانی دانش آموزان قرار بگیرد.
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on body image and reducing anxiety among students of Parvin Etsami High School. The research sample included 30 students who had obtained a high score in the anxiety test, and 15 students were placed in the control group and 15 students were placed in the experimental group through a voluntary and targeted selection method. The experimental group underwent 8 sessions of cognitive therapy based on mindfulness, while the control group did not undergo any intervention. The research tools used were the Beck Self-Image Questionnaire (BSCT) and the Pennsylvania State Worry Questionnaire (PSWQ). The results showed that cognitive therapy based on mindfulness in a group manner increased body image scores and decreased anxiety. It can be one of the intervention programs to reduce students' anxiety