Abstract:
طنز یکی ازگونه های ادبی زبان است که اساس آن بر تضاد و ناهماهنگی با نظام و قراردادهای ذهنی مخاطب بنا شده است. طنزپرداز با نیتی اصلاح گرانه، کاستی ها و معایب جنبه های مختلف زندگی را به شیوه مضحک و مبالغه آمیز به نمایش درمی آورد. روبر دوآنو فرانسوی که در دهه 1930 با استفاده از دوربین عکاسی لایکا در خیابان های پاریس عکاسی می کرد. او یکی از معروفترین و تاثیرگذارترین عکاسان قرن بیستم و به همراه آنری کارتیه-برسون از پیشگامان فوتوژورنالیسم به شمار می آید. او با نگاهی ظریف و گاهی حاکی از طنز و سرخوشی به زندگی روزانه در پاریس و حومه آن به همراه دیگر عکاسان خیابانی وضعیت اجتماعی پاریس را به صورت مستندگرایانه به تصویر می کشیدند.بر اساس مطالبی که بیان شده است، در این پژوهش، به بررسی تعاریفی از طنز و انواع آن در طنز می پردازم. همچنین به تجزیه و تحلیل از آثار عکاسی هنرمند روبر دوآنو پرداخته می شود. عکاسی طنز از دیدگاه نظریه پردازان طنز درک و خلق تصویر هنرمندانه و نقادانه جهانی سراسر متناقض و متضاد، در قالبی نیشخندآمیز است؛ بی آن که عکاسان طنز و طنزپردازان، دمی کهنه گی و فنا را در ذات هر نوآمده فراموش کند. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و پاسخ به این سوال است که چگونه می توان با واکاوی طنز در عکس های روبر دوآنو، از دیدگاه عبید زاکانی تعریفی بر مبنای طنز ارایه داد؟
Humour is one of the types of literary language that is based on contradiction and incompatibility with the system and mental conventions of the audience. With a reformist intent, the satirist shows the flaws and inconveniences of different aspects of life ridiculously and exaggeratedly. French photographer Robert Doisneau, who used a Leica camera in the street in the 1930s (Robert Doisneau) took pictures in Paris. He is one of the most famous and influential photographers of the twentieth century and is regarded as one of the pioneers of photojournalism with Henri Cartier-Bresson. They painted Paris in documentary form. Based on the content that has been declared, in this research I will review the definitions of humor and its types in humorous photography. In addition, the analysis of the works of satirical photography by the artist Robert Doisneau is done. Satirical photography from the point of view of satirical theorists is the understanding and creation of an artistic and critical image of the world, which is completely contradictory and contradictory, in a humorous format, without which satirical photographers and satirists, To forget the oldness and decay like every newcomer Therefore, the main goal of the current research are to examine and answer the question of whether it is possible to provide a definition based on humor by analyzing the bitterness in Robert Doisneau’s photographs from Ubayd Zakani’s point of view.
Machine summary:
از اين رو، هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي و پاسخ به اين سوال است که چگونه مي توان با واکاوي طنز در عکس هاي روبر دوآنو، از ديدگاه عبيد زاکاني تعريفي بر مبناي طنز ارايه داد؟ کليدواژه ها: طنز، واکاوي تلخند، روبر دوآنو، عبيد زاکاني .
عکاسان بزرگي همچون هنري کارتيه برسون ، اليوت ارويت و بسياري ديگر در زمينه عکاسي طنز کارهاي ويژه نموده اند، اما به راستي معدودند عکاساني که چون رابرت دوآنو اين چنين لايه ساده و شفاف زندگي روزمره را لمس کرده باشند.
شيوه ارايه پژوهش بدين شکل است که ابتدا تعريف طنز، انواع آن بيان شده ، سپس سازوکار و نقش و اهميت طنز از ديدگاه طنزپرداز عبيد زاکاني در تحليل و خوانش عکس هاي طنز روبر دوآنو، با چند نمونه تشريح و تبيين شده است .
در اين پژوهش ، منابعي همچون آرين پور (١٣٧٧)، دهخدا (١٣٨٨) و بتس (١٣٩٨) استفاده شده است .
در صورتي که در وادي مقاله نويسي ، طنز آن چنان موفق عمل نکرده و معمولا به خاطر بروز حوادث ناگوار براي طنز، از اين عنصر جذاب استفاده نشده است ؛ در عين حال که مخاطب طنز، آن چنان تحت تأثير مستقيم گويي هاي مقاله قرار نمي گيرد.
در تحليل اين عکس از روبر دوآنو مي توان اين را در نظر گرفت که بدون هيچ غرض ورزي و خصومت شخصي گرفته شده است ، ولي با توجه تعريف يک نظريه درباره طنز اين است که چه اتفاقي مي افتد ما به ماجرا و طنزي مي خنديم .