Abstract:
تعلیم و تربیت، نهادی بنیادی است که نقش منحصر به فردی دارد و تمام نهادههای اجتماعی دیگر به آن وابسته است. تعلیم و تربیت، رسالت اصلی انبیاست، و این خود نشاندهنده جایگاه مهم و غیر قابل انکار نهاد تعلیم و تربیت در سعادت و پیشرفت هر جامعه به سمت آرمانهای خود است. دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) درباره تعلیم و تربیت این است که مسامحه و سهلانگاری در تعلیم و تربیت خیانت به اسلام و جمهوری اسلامی و استقلال فرهنگی یک ملت و کشور است که باید از آن احتراز کرد. مقام معظم رهبری (حفظه الله) میفرمایند: تربیت در دوران کودکی و سپس جوانی، از اهمیت ویژهای برخوردار است که این وظیفه والدین را در خانواده و مربیان و معلمان را در فضاهای آموزشی سنگینتر میکند، بافت انسان و قالب و تراش انسان مطلوب اسلام چیزی است که با تربیت حاصل میشود. همه انسانها هم قابل تربیت هستند، بعضی ممکن است دیرپذیرتر باشند، بعضی زودپذیرتر؛ بعضی تربیت در آنها ماندگارتر و بعضی کم دوامتر؛ اما همه انسانها در معرض تغییر و تبدیلی هستند که با تربیت حاصل میشود. این پژوهش به بررسی تعلیم و تربیت از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) پرداخته است. تحقیق از نظر ماهیت، کیفی و از لحاظ هدف، کاربردی، و از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی.
Machine summary:
اين پژوهش به بررسي تعليم و تربيت از نگاه امام خميني (ره ) و مقام معظم رهبري (حفظه الله ) پرداخته است .
(امام خامنه اي، ١٣٨٨) در اين مجال سعي بر اين است که فرازهايي از اهداف و شيوه هاي تربيتي حضرت امام خميني (ره ) و مقام معظم رهبري را که الگوهاي تمام عيار و صاحب نظر در مقوله تعليم و تربيت است در حد امکان مورد توجه قرار دهيم .
(ستوده ، ١٣٨٧) ت ) نقش کاربردي تعليم و تربيت بر فرد و جامعه با نگرش در انديشه هاي تربيتي امام با اطمينان ميتوان اعلام کرد که در زمان حاضر وجه در آينده کارايي و قابليت اجرايي دارند، چرا که انديشه هاي ايشان بر گرفته از قرآن کريم و سيره نظري و عملي بزرگان دين و منطبق با فطرت است و در زمان و مکان خاصي محدود نميشود.
((پيرامون آثار تربيتي ساده زيستي افراد و به ويژه مربيان جامعه و تاثير آن در امر آموزش و پرورش ، به عنوان الگوهاي تربيتي با توجه به سخنان امام ميتوان به مهم ترين ويژگيهاي اين منش ديني و اجتماعي اشاره کرد: 86 الف ) کاستن از دلبستگيهاي شخصي و مادي غيرضروري سبب رشد ارزش ها در شکل گيري شخصيت افراد است .
شهاب الدين مشايخي (١٣٩٠) در تحقيقي با عنوان اصول تربيت از ديدگاه امام علي عليه اسلام ميگويد: اساسا در منابع تربيت ديني نبايد اولويت را به پيگيري شيوه هاي جزيي داد، بلکه نيل به اصول قواعد جامع که در بر گيرنده چارچوب تربيتي از ديدگاه دين است ، يگانه انتظار صحيح و مناسبي که در رويارويي با اين منابع بايد مد نظر قرار گيرد.