Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازی چندکاربره آنلاین در موقعیت مشارکتی بر انگیزش تحصیلی و یادگیری است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تهران میشود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری هدفمند دو مدرسه و دو کلاس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و 50 دانشآموز در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادههای انگیزش تحصیلی پرسشنامه استانداردشده پورآقا رودبرده و طالع پسند بود که برای پایه هفتم طراحیشده بود. برای جمعآوری دادههای متغیر یادگیری از آزمون چهارگزینهای معلم ساخته استفاده گردید. روایی این آزمون با توجه به استفاده از جدول هدف - محتوا، نظر معلمان و متخصصان موضوع، در سطح مناسبی تعیین شد. پایایی آن نیز از طریق کودر-ریچاردسون 21، 71/0 مشاهده شد. نتایج بهدستآمده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد که سطح معناداری کوچکتر از 05/0 است (05/0>p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و با تأیید فرض پژوهشی، مشخص گردید که بین دو گروه آزمایش و گواه، در نمرات انگیزش تحصیلی و یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.
The purpose of this study is to determine the effectiveness of online multiplayer game in a participatory situation on academic motivation and learning. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study includes all sixth grade male students in Tehran who were studying in the academic year 1400-1401. Two schools and two classrooms were selected as a sample by using purposive sampling method and 50 students participated in this study. The tool for collecting academic motivation data was the standardized questionnaire by Pour-Agha Rudbardeh and Talepasand, which was designed for the seventh grade . A four-choice teacher-made test was used to collect variable learning data. The validity of this test was determined at the appropriate level according to the use of the table of specifications, opinion of teachers and experts. Its reliability was also observed through K- 21, 0.71. The results obtained from univariate and multivariate analysis of covariance showed that the significance level is less than 0.05 (p <0.05). Thus, the statistical null hypothesis was rejected, it was found that there is a significant difference between the experimental and control scores in the scores of academic motivation and learning.
Machine summary:
Esmaeili Gujar et al)، بازي ديجيتال و انگيزه ,Coklar &Sabirli ) (٢٠٢٠، آموزش زبان و بازي آنلاين (٢٠١٨ ,zDolgunso &Utku )، تأثير بازيهاي رايانه اي بر انگيزش و پيشرفت تحصيلي (٢٠١٨ ,Sardari Zarchi &Dehghani Firoozabadi ) و بازي وارسازي ديجيتالي و مشارکت و درس اجتماعي(٢٠١٨ ,enStanley-Yolgec) انجام شده است .
مطابق با اين جدول مقدار F به دست آمده ، براي هر دو متغير در سطح (٠/٠٥) معنادار مي باشد؛ بنابراين فرض صفر رد و فرض پژوهش مورد تأييد قرار مي گيرد و نتيجه گيري مي شـــود که اســـتفاده از بازي رايانه اي چندکاربره آنلاين بر يادگيري و انگيزش تحصــيلي دانش آموزان پايه شــشــم در درس علوم اجتماعي و در يک موقعيت مشــارکتي مؤثر بوده است .
نتايج آزمون اثرات بين آزمودني براي مقايسه متغير يادگيري در پس آزمون متغير منبع مجموع درجه ميانگين F اندازه اثر معناداري مجذورات آزادي مجذورات بين گروهي ١١٠/٩٢٥ ١ ١١٠/٩٢٥ ٤٨/٩١٣ ٠/٥١٠ ٠/٠٠ يادگيري درون گروهي ١٠٦/٥٨٦ ٤٧ ٢/٢٦٨ بر طبق جدول شــماره (٤)، مقدار F به دســت آمده براي متغير يادگيري در ســطح (٠/٠٥) معنادار مي باشــد؛ بنابراين فرض صــفر آماري رد و فرض پژوهش مورد تأييد واقع ميشــود و نتيجه گيري مي شـــود که اســـتفاده از بازي چندکاربره آنلاين بر يادگيري دانش آموزان پايه شـــشـــم در درس مطالعات اجتماعي در موقعيت مشارکتي مؤثر بوده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش باهدف بررسي تأثير بازي چندکاربره آنلاين در موقعيت مشارکتي بر انگيزش تحصيلي و يادگيري دانش آموزان پايه ششم در درس مطالعات اجتماعي طراحي و اجرا شد.