Abstract:
هدف: در این پژوهش، تحلیل یک مسئله قیمتگذاری در زنجیره تأمین دوسطحی، متشکل از یک تولیدکننده و چندین خردهفروش با کانالهای توزیع سنتی، الکترونیک و همهکاره، شامل «خرید برخط، دریافت در فروشگاه»، «خرید برخط، تحویل در منزل» و «سفارش در فروشگاه، تحویل در منزل» بررسی شده است. همچنین یک تابع تقاضای وابسته به قیمت کالا، سیاست مرجوعی در کانال برخط و مدت زمان تحویل توسعه داده شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی یک مسئله قیمتگذاری با در نظر گرفتن کانالهای توزیع متنوع در حالت تکپریودی تکمحصولی و ارائه رویکرد حل مطلوب و قابل استفاده در مسائل واقعی، بهعنوان ابزار تصمیمگیری است. همچنین، بررسی تأثیر عوامل مختلف بر میزان متغیرهای تصمیم و سود کل زنجیره تأمین جزء اهداف پژوهش است.روش: مسئله بهصورت یک مدل برنامهریزی غیرخطی مدلسازی و با استفاده از نرمافزار گمز کدنویسی و اجرا شده است. همچنین چند مثال عددی، بهمنظور بررسی اثر تغییر برخی پارامترها بر مقادیر متغیرهای تصمیم، تقاضا و سود زنجیره تأمین حل شده است.یافتهها: نتایج نشان میدهد که دو پارامتر حساسیت قیمتی تقاضا و حساسیت مرجوعی تقاضا، بر متغیرهای تصمیم، از جمله قیمت فروش خردهفروشان، قیمت مرجوعی، مدت زمان تحویل و سود کل زنجیره تأمین تأثیر شدیدی دارند.نتیجهگیری: این پژوهش رویکردی یکپارچه را برای ارزیابی تأثیر تصمیمهای قیمتگذاری و سیاست مرجوعی در زنجیره تأمین پیشنهاد میکند. بنابراین مطالعه حاضر میتواند راهنمایی اثربخش، بهمنظور تصمیمهای عملیاتی شرکتها، برای استفاده همزمان از تصمیمهای قیمتگذاری، سیاست مرجوعی و زمان تحویل باشد؛ بهگونهای که خردهفروش الکترونیک میتواند تصمیمهای عملیاتی خود را در خصوص بهکارگیری سیاست مرجوعی کالا باتوجه به تحلیلهای ارائه شده اتخاذ کند.
Objective:Among the issues that have recently received more attention from many researchers in the multi-channel supply chain stands the supply chain considering the omnichannel distribution channel. This study analyzes a pricing problem in a two-level supply chain consisting of a manufacturer and several retailers as well as traditional, electronic, and omnichannel. The omnichannel includes "Buy-Online-Pick-Up-in-Store", "Buy-Online-Deliver-to-Home", and "Order-in-Store-Deliver-to-Home" has been studied. In addition, a demand function dependent on product price and return policy, as well as delivery time for products are developed. Additionally, it is assumed that the supply chain experiences demand leakage from channels with higher prices and longer delivery periods to channels with lower prices and shorter delivery periods. Accordingly, the present study aims to investigate and evaluate a pricing model considering the omnichannel in the case of single-period single-product and also providing a solution approach with valuable performance. Furthermore, this solution method can be applied to real problems as a helpful decision-making tool. Also, investigating the impact of various factors on the number of decision variables and the profit of the entire supply chain is part of the research objectives.Methods: The problem is formulated as a non-linear mathematical programming model and coded and implemented using GAMS software. Furthermore, several numerical examples have been presented to investigate the effect of changes in some parameters on the values of decision variables, retailers' demand, and the total profit of the supply chain.Results:The results show that the two parameters of price sensitivity of demand and return sensitivity of demand have a critical impact on supply chain decision variables. These variables include the retailer's sales price, return price, delivery time, and total supply chain profit. This means that with the increase of demand return sensitivity parameter, the selling price of retails and the return price increase, and this parameter has a critical effect on the omnichannel.Conclusion: This research proposes an integrated approach to evaluate the impact of pricing decisions and return policies in different retail channels in the supply chain. Therefore, the results of the present study can be used as a useful guide for the operational decisions of companies in terms of simultaneous use of pricing decisions, product return policy, and delivery time. Accordingly, online retailers can make operational decisions regarding the application of the product return policy according to the presented analysis. In addition, this study creates an excellent opportunity for retailers to review their performance and make decisions about applying this policy to their business. Consequently, considering the improvement of the consumer experience in the omnichannel, this research can be a guide for consumers to use the retail integration services of the omnichannel.
Machine summary:
com چکيده هدف : در اين پژوهش ، تحليل يک مسئله قيمت گذاري در زنجيره تأمين دوسطحي ، متشکل از يک توليدکننده و چندين خـرده فـروش بـا کانال هاي توزيع سنتي ، الکترونيک و همه کاره ، شامل «خريد برخط ، دريافت در فروشگاه »، «خريد برخط ، تحويل در منزل » و «سفارش در فروشگاه ، تحويل در منزل » بررسي شده است .
سياست مرجوعي ، قيمت گذاري ، کانال توزيع همه کاره ، حساسيت تقاضا، مديريت زنجيره تأمين استناد: صبوري ، غزاله ؛ نصيري ، غلامرضا و صالحي ، حسين (١٤٠٢).
شکاف تحقيقاتي با توجه به مطالعات بررسي شده در جدول ١، مي توان دريافت که بحث بررسي زنجيرة تأمين با در نظر گرفتن کانال هاي توزيع متنوع با تقاضاي وابسته به قيمت ، زمان تحويل و سياست مرجوعي خرده فروشي در سال هاي اخيـر همـواره مـورد توجه محققان بوده است ؛ ولي تأثير هم زمان هر سه عامل فوق در آن ها کمتر بررسي شـده اسـت .
از ايـن رو در تحقيـق حاضر، يک زنجيرة تأمين دو سطحي با در نظر گرفتن کانال هاي توزيع مختلـف متشـکل از يـک توليدکننـده و چنـدين خرده فروش متنوع شامل خرده فروش سنتي ، الکترونيک و کانال همه کاره با تابع هدف غيرخطي در نظر گرفته شده اسـت و تأثير هر سه عامل به صورت هم زمان بررسي مي شـود.
همچنـين ، ماننـد مطالعـه مـؤمن و ترابـي (٢٠٢١)، تـابع تقاضـا به صورت قطعي در نظر گرفته شده است و تقاضا با قيمت مرجوعي (در کانال برخط ) رابطة مسـتقيم و بـا قيمـت فـروش خرده فروشي و مدت زمان تحويل رابطة معکوس دارد.