Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و خانوادگی در موفقیت نوآموزان در آزمون آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان (نمونه مورد مطالعه آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس) در سال 1401 انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پس رویدای بوده است پژوهشگر از 7000 هزار کودکی که در سال 1401 مورد آزمون آمادگی تحصیلی قرار گرفته اند به طور تصادفی 4 درصد را انتخاب کرد که این تعداد شامل 700 نفر(350 دختر و 350 پسر) می باشد.در این پژوهش برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که بین تحصیلات مادران و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات مادران معنادار نمی باشد. بین تحصیلات پدران و نمره آمادگی تحصیلی رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات پدران معنادار نمی باشد. بین یک زبانه و دوزبانه و نمرۀ آمادگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. بین دانش آموزان شهری و روستایی و نمرۀ آمادگی تحصیل کودکان رابطۀ معنادار است.
Machine summary:
پژوهش حاضر از نوع پس رویدای بوده است پژوهشگر از 7000 هزار کودکی که در سال 1401 مورد آزمون آمادگی تحصیلی قرار گرفته اند به طور تصادفی 4 درصد را انتخاب کرد که این تعداد شامل 700 نفر(350 دختر و 350 پسر) می باشد.
بهاری ام البنین (1389) در پژوهشی با هدف بررسی میزان موفقیت آزمون آمادگی تحصیلی گام نخست و گام دوم در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال اول ابتدایی شهرستان اراک در یک دوره ی 5 ساله ،از سال 1383 الی 1388 انجام داده است از بین دانش آموزان بدو ورود به دبستان در طی سالهای 1383 تا 1388، 200 کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و 40 کودک دیرآموز ، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند وهمبستگی نمره ی کسب شده آنها در آزمونهای غربالگری، با عملکرد تحصیلی آنان در سال اول دبستان، با استفاده از نمرات کسب شده ی آنها در پایان دو نیمسال تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت.
تحلیل کلی نشان می دهد که آزمونهای غربالگری گام نخست و گام دوم نتوانسته است عملکرد کودکان عادی و دیر آموز را در سال اول ابتدایی را پیش بینی کند واین امر نشان می دهدکه آزمون های غربالگری گام نخست و گام دوم در سنجش آمادگی تحصیلی دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه،روایی پیش بین ندارد ضیاالدینی و همکاران (1387) در پژوهشی با هدف بررسي نتايج طرح كشوري سنجش آمادگي تحصيلي كودكان ايراني در بدو ورود به دبستان در سال تحصيلي 87-1386 انجام داده اند در اين مطالعه، ميانگين امتياز كسب شده توسط كودكان ايراني در آزمون سنجش آمادگي تحصيلي و ارتباط آن با برخي از عوامل مورد بررسي قرار گرفته است.