Abstract:
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی عملیاتی نقش نوآوری بر ارتقای قابلیت فنآوری در عملکرد اقتصادی سازمانی بوده است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، اکتشافی، از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از حیث روش اجرا، از نوع تحقیقهای کیفی است که از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید، صاحبنظران حوزه نوآوری و مدیران ارشد ستادی بانک کشاورزی تهران می باشد که دارای مدرک کارشناسیارشد و بالاتر یا سابقه کاری بالای ۱۵ سال می باشند. روش نمونهگیری، غیراحتمالی بوده و از طریق نمونهگیری قضاوتی انجام شده است. جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش موضوع، از منابع کتابخانهای و بهمنظور طراحی مدل و شناسایی مؤلفه ها، ابعاد و متغیرهای مدل، از روش داده بنیاد و از مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران، استفاده گردید. نتایج بهدستآمده شامل محرکهای خارجی (محرکهای اجباری، تقلیدی و هنجاری)، محرکهای داخلی (نگرش مدیران و ساختار سازمانی متناسب با نوآوری)، نوآور باز (واردشونده و خارج شونده)، قابلیتهای فناوری (بهروزرسانی سریع و تطابق با نیازهای سازمان)، پذیرش فناوری (اعتماد، آگاهی و استفاده آسان) و عملکرد سازمانی شامل (عملکرد اقتصادی، بازار و فرایندی) میباشد.
The purpose of this research is to provide an operational model of the role of innovation on the promotion of technological capability in the economic performance of organizations. The current research is exploratory in nature, developmental-applicative in terms of purpose, and qualitative research in terms of implementation method. In the qualitative part of the research, the data base theory method has been used. The statistical population of the current research includes professors, experts in the field of innovation and senior managers of the headquarters of the Bank Keshavarzi of Tehran, who have a master's degree or higher or work experience of more than 15 years. The sampling method was non-probability and was done through judgmental sampling. In order to collect information regarding the theoretical foundations and literature of the subject research, library sources were used, and in order to design the model and identify the components, dimensions and variables of the model, the data base method and semi-structured interviews with experts were used. The obtained results include external stimuli (mandatory, imitative and normative stimuli), internal stimuli (attitude of managers and organizational structure appropriate to innovation), open innovation (incoming and outgoing), technological capabilities (quick updating and adaptation to the needs of the organization), acceptance It includes technology (trust, awareness and ease of use) and organizational performance (economic, market and process performance).