Abstract:
موضوع این پژوهش بررسی نسبت علم در مفهوم امام مبین در قرآن کریم و تفاسیر شیعه و اهل سنت از آن و نسبت سنجی آن با علم در مفهوم با نظریه ولایت فقیه امام خمینی است و در آن تلاش شده است تا به این سئوال پاسخ داده شود علم امام مبین و علم در نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ فرضیه اولیه این پژوهش مبتنی بر این گزاره است که بررسی آیات و روایات و تفاسیر مختلف به ویژه تفاسیر شیعی نشان میدهد، علم در نظریه ولایت امام خمینی ناظر به اشراف و تسلط ولی فقیه بر ابواب فقه بوده و ترجیحا باید فردی باشد که در این زمینه دارای اعلمیت باشد و متفاوت از علم مندرج در مفهوم امام مبین است که مبتنی علم الهی و منتقل شده از سمت پیامبر به امامان معصوم میباشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با ابتنا بر دادههای جمعآوری شده به روش اسنادی تلاش کرده است تا این موضوع را بررسی نماید. نتایج تحقیق نشان میدهد که علم ولی فقیه با علم مندرج در مفهوم امام مبین تفاوت داشته و در ذیل آن قرار دارد. علم ولی فقیه اکتسابی و تدریجی، مربوط به ظواهر مسلمانان و نه بواطن آنها و معطوف به سامان بخشی سپهر عمومی و اجتماعی- سیاسی آنهاست ولی علم شخص معصوم (ع) ذاتی آنها، مربوط به ظواهر و بواطن مسلمانان و معطوف به ساحت فردی- شخصی و ساحت عمومی آنهاست. به همین ترتیب علم و دانش ولی فقیه با علم مندرج در مفهوم امام مبین کاملا متفاوت است
The topic of this research is to examine the ratio of science in the concept of Imam Mobeen in the Holy Quran and the Shia and Sunni interpretations of it and its comparison with science in the concept of Imam Khomeini's theory of jurisprudence and in it an attempt has been made to answer this question. What is the relationship between Imam Mobeen and science in Imam Khomeini's theory of jurisprudence? The primary hypothesis of this research is based on the proposition that the examination of various verses, narrations and interpretations, especially Shiite interpretations, shows that in the theory of Imam Khomeini's Wilayat, science is the overseer of the nobles and the mastery of the jurist over the chapters of jurisprudence, and it should preferably be a person who In this context, it has knowledge and is different from the knowledge included in the concept of Imam Mobeen, which is based on divine knowledge and transmitted from the Prophet to the infallible Imams. The current research has tried to investigate this issue with the descriptive-analytical method and based on the data collected in the documentary method. The results of the research show that the science of Wali Faqih is different from the science included in the concept of Imam Mobin and is below it. The knowledge of Wali Fiqh is acquired and gradual, related to the appearances of Muslims and not their homelands, and is aimed at organizing their public and socio-political sphere, but the knowledge of the innocent person (PBUH) is inherent to them, related to the appearances and homelands of Muslims, and is focused on the individual-personal sphere. and their public space. In the same way, the knowledge of the jurist is completely different from the knowledge included in the concept of Imam Mubeen