Abstract:
زمینه و هدف: سالهای پیش دبستانی به عنوان دوره حساس تحول در همه ابعاد که با انعطافپذیری مغر همراه است، تجربه آموزی و فراهم آوردن محرکهای محیطی اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه زودهنگام کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کودکان پیش دبستانیهای مناطق 1 تا 5 تهران در سال 1400 تشکیل دادند که برای هر گروه پژوهش 15 نفر (مجموعاً 30 نفر) به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی Zhou & Ee (2012) و مقیاس آمادگی تحصیلی Lils (2009) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری spss و روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. درنهایت از آزمون تعقیبی بنفرونی جهت سنجش پایداری اثرات استفاده گردید. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که برنامه زودهنگام کوئین به طور معناداری آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیشدبستانی در بدو ورود به دبستان را در گروه آزمایش افزایش داده و این اثر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت برنامه کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیشدبستانی اثربخش است. لذا میتوان از این برنامه بدین منظور در مهدکودکها و پیشدبستانیها استفاده کرد.
Background and Aim: Preschool years as a sensitive period of transformation in all dimensions, which is associated with flexibility, learning experience and providing environmental stimuli are very important. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of Quinn's early program on the readiness to enter elementary school and social-emotional competence of preschool children. Methods: The current research was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method with a pre-test, post-test and follow-up design with a control group. The statistical population of the research was made up of preschool children from areas 1 to 5 of Tehran in 2020, for each research group 15 people (30 people in total) were selected as samples by random sampling and were assigned to two experimental and control groups. The research tools included the emotional competence questionnaire of Zhu and Ee (2012) and Liles' academic readiness scale (2009). SPSS statistical software and multivariate analysis of variance with repeated measurements were used to analyze the data. Finally, Bonferroni's post hoc test was used to measure the stability of the effects. Results: The results of the statistical analysis of the data show that Quinn's early program significantly increased the readiness to enter elementary school and the social-emotional competence of preschool children upon entering elementary school in the experimental group, and this effect was stable in the follow-up phase. Conclusion: It can be concluded that Quinn's program is effective on the readiness to enter elementary school and social-emotional competence of preschool children; therefore, this program can be used for this purpose in kindergartens and preschools.