Abstract:
زمینه و هدف: از آن جا که دوره نوجوانی، دورهای است که در آن تغییرات جسمی و روانی- اجتماعی نوجوان با هیجانات شدید همراه است و بسیاری از دستگاههای عصبی و شناختی که هیجان را کنترل میکنند ضمن این دوره به رشد میرسند. بنابراین داشتن آموزشهایی مبتنی بر هوش هیجانی لازم است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کنترل عمل و خودانتقادی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و طرح پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراجعین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه 7 تهران بود. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس استفاده شد. بدین منظور 20 دانش آموز به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور مساوی گمارده شدند. برای گروه آزمایش برنامه آموزش هوش هیجانی اجرا شد در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودانتقادی Thompson & Zuroff (2004)و پرسشنامه کنترل عمل Diefendorff (2000) بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS استفاده شد.. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد آموزش هوش هیجانی بر کاهش نمرات خودانتقادی (83/12 = F) و افزایش نمرات کنترل عمل (04/10 = F) گروه آزمایش تاثیر معناداری داشته است. همچنین نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی از پایداری خوب این اثرات بود. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش هوش هیجانی میتواند منجر به کاهش خودانتقادی و افزایش کنترل عمل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شود.
Background and Aim: Since adolescence is a period in which intense emotions accompany the physical and psycho-social changes of adolescents and many nervous and cognitive systems that control emotions grow during this period. Therefore, it is necessary to have training based on emotional intelligence. This study aimed to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on action control and self-criticism of high school students. Methods: The current research was applied in terms of purpose and quasi-experimental research design with a pre-test and post-test design with an experimental group and a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the research included all the second-level high school students who were referred to counseling centers in the 7th district of Tehran. For sampling, the available targeted sampling method was used. For this purpose, 20 students were selected as the statistical sample of the research and were equally assigned to two experimental and control groups. An emotional intelligence training program was implemented for the experimental group, while the control group did not receive any intervention. The data collection tool was Thompson & Zuroff's self-criticism questionnaire (2004) and Diefendorff's action control questionnaire (2000). Multivariate analysis of variance and SPSS software were used for the statistical analysis of the data. Results: The results of the data analysis showed that emotional intelligence training reduced self-criticism scores (F = 12.83) and increased action control scores (F = 10/04) The experimental group had a significant effect. Also, the results of the LSD follow-up test indicated good stability of these effects. Conclusion: Therefore, emotional intelligence training can lead to decreased self-criticism and increased action control of secondary school students.