Abstract:
کاخ عالی قاپو، یکی از بناهای شاخص عصر صفوی در اصفهان است که از حیث معماری و تزیینات، از اهمیت بسیار برخوردار بوده و علی رغم مطالعات انجام شده درباره این بنا، هنوز از قابلیت های ممتازی بالأخص در موضوع بررسی انواع تزیینات و آرایه های معماری برخوردار است. با نگاهی دقیق تر به نقوش موجود در تزیینات گچبری (کُشته بری) این کاخ درمی یابیم که الگوهای هندسی تکرار شونده ای در لابه لای نقوش گیاهی وجود دارد که به دلایلی از قبیل؛ تراکم نقوش، ساییدگی و کمرنگ شدن گچبری ها مغفول مانده است. لذا هدف از این پژوهش واکاوی و ترسیم گره های موجود در تزیینات گچبری کاخ عالی قاپو و یافتن ویژگی های نقوش به کار رفته در آنها است. پرسش اصلی این پژوهش نیز عبارت است از: گره ها و الگوهای هندسی به کار رفته در تزئینات گچبری کاخ عالی قاپو چیست و تعامل آن ها با نقوش گیاهی چگونه است؟ روش جمع آوری داده ها به صورت میدانی وکتابخانه ای انجام شده است و روش تحقیق توصیفی _تحلیلی است. با تجزیه و تحلیل نقوش مورد بررسی درمی یابیم که کاربرد الگوهای هندسی (گره ها) گاه به صورت واضح (مثلا در گره چینی های سقف و پنجره ها) و گاه به صورت نامشهود در لابه لای نقوش اسلیمی و گل و بوته های ختایی در گچبری های کاخ عالیقاپو وجود دارد. این الگوهای هندسی و گره های پنهان؛ شامل شبکه لوزی و شبکه مربع قناس و گره های فرفره سروته، موج، هشت و چهارلنگه، سینه باز، سرمه دان قناس، چهارلنگه هشت با طبل و شمسه و چهار سلی است که به واسطه تبدیل خطوط شکسته به منحنی و پوشیده شدن سطح گره توسط اسلیمی ها و ختایی ها، دچار تغییرات ظاهری شده و ویژگی های بصری آن ها تغییر نموده است
Aali Qapu Palace, one of the prominent buildings of the Safavid era in Isfahan, is significant in terms of architecture and decorations. Despite numerous studies that have been conducted on this building, it still has outstanding capabilities, especially in examining the types of decorations and architectural ornaments. By taking a closer look at the motifs in the plaster decorations of this palace (killed paste), we encounter repeated geometric patterns in the plant motifs. These characteristics were overlooked due to reasons such as: The density of motifs, wear, and fading of the plasters. Therefore, this research intends to analyze and draw the Girih in the stucco decorations of Aali Qapo Palace and to find the characteristics of the motifs used. The main question of this research is: What are the Girih and geometric patterns used in the plaster decorations of Aali Qapo Palace, and how do they interact with plant motifs? The data for this study was collected through field study and library research. The research method was descriptive-analytical. By analyzing the motifs under investigation, it was found that the use of geometric patterns (Girih) is sometimes evident (for example, in the Girihs of the roof tiles and windows) and sometimes hidden in the combination of Arabesque motifs and khatais in plaster of Aali Qapo Palace. These geometric patterns and hidden Girihs include: The Rhombus network, the Square network Qenas, Upside Down Ferfereh Girih, Moj, Hasht and Chahar Lengeh, Sineh-Baz, Sormeh-Dan Qenas, Chahar Lengeh Hasht with Tabl, Shamseh, and Chahar Soli which due to the transformation of broken lines into curves and the concealment of the surface of the Girih by Arabesque and khatais, it has undergone changes in appearance and its visual characteristics have changed.