Abstract:
در هر تمدنی با هنری مواجه هستیم که همچون آینه ای بازتاب دهنده دین، آداب و ... است. در دوران معاصر جریان فکری ای که هنر در تمدن سنتی را مورد توجه و بازشناسی مجدد قرار داد، مکتب سنت گرایی است. به پیروان این سبک فکری سنت گرایان می گویند. در اندیشه سنت گرایان، هنر در تمدن سنتی، که هیچ امری در آن خارج از محدوده سنت که با حقیقت الهی همراستا است، حق موجودیت ندارد، دارای تعاریف مختص به خود است که به آن «هنرسنتی» میگویند. از طرفی ما در پیشینه تمدنی خود، با صنایع دستی مواجه هستیم که فعالیتی تولیدی با تکیه بر نیروی دست است، و در تعریف رایج، هنر محسوب نمی گردد. برای آنکه صنایع دستی در حیطه هنر جای گیرد، با مسائلی مواجه خواهیم شد که میتوان به شأن خلاقیت این هنر دستی، کاربردی بودن، آمیختگی آن با زندگی روزمره و موارد دیگر موجود در این هنر اشاره نمود. با توجه به معنایی که سنت گرایان در جامعه مدرن و سنتی نسبت به هنر قائل اند، میتوان از آن برای ارزیابی شأن هنری صنایع دستی بهره برد. در این راستا با این پرسش مواجه می شویم، از منظر سنت گرایان چه نسبتی میان هنر سنتی و صنایع دستی موجود است. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی و تحلیلی بوده، و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و فیش برداری است. در این مقاله با مقایسه مفهوم هنر سنتی و ویژگی های آن با مفهوم صنایع دستی و ویژگی های مرتبط با آن از اندیشه سنت گرایان به این نتیجه دست خواهیم یافت، که صنایع دستی در چارچوب مفهوم هنر سنتی جای دارد و مشخصه های هنر سنتی در صنایع دستی آشکار است و صنایع دستی یکی از بارزترین نمود های هنرسنتی محسوب می گردد. به همین امر اشکالاتی که در تفکر مدرن بر بینش و هنر سنتی وارد می شود، قابل رفع خواهد بود.
In every civilization, we are faced with art that is like a mirror reflecting religion, customs, etc. In the contemporary era, the school of thought that paid attention and re-recognized art in traditional civilization is the school of traditionalism, and the followers of this style of thinking are called traditionalists. In the traditionalist's thought, art in traditional civilization, in which nothing outside the scope of tradition that is in line with divine truth has the right to exist, has its own definitions, which are called "artistic". On the other hand, in our civilizational background, we are faced with handicrafts, which is a production activity relying on hand power, and is not considered art in the common definition. In order for handicrafts to be placed in the field of art, we will face issues that can be pointed to the creativity of this handicraft, its practicality, its integration with everyday life and other things in this art. Considering the meaning that traditionalists in modern and traditional society have towards art, it can be used to evaluate the artistic value of handicrafts. In this regard, we are faced with the question of what is the relationship between traditional art and handicrafts from the perspective of traditionalists. The research method in this article is descriptive and analytical, and the means of collecting information is library and data collection. In this article, by comparing the concept of traditional art and its characteristics with the concept of handicrafts and its related characteristics from the thought of traditionalists, we will reach the conclusion that handicrafts are in the framework of the concept of traditional art and the characteristics traditional arts is obvious in handicrafts and handicrafts is considered one of the most obvious manifestations of traditional art In this way, the problems that occur in modern thinking on traditional and art vision can be solved.