Abstract:
هدف: این پژوهش باهدف مقایسه طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر طلاق انجام شد.روش: پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع سنجش مکرر با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر خانواده طلاق که در محدوده سنی 13 تا 15 سال شهر اصفهان بودند. نمونه آماری 45 دختر که به صورت تصادفی در گروه آزمایشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری و کنترل گمارده شدند. گروههای آزمایشی به مدت20 جلسه90 دقیقهای مشاوره طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری گروهی دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند .ابزار مورد استفاده پرسشنامه 36 سوالی تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2002) (CERQ) بود. جهت مقایسه میانگینهای آزمون در هر مرحله، از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمونهای تعقیبی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد گروههای آزمایشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری افزایش معناداری در تنظیم شناختی هیجان (01/0 ( p<؛ ایجاد کرده و این نتایج در پیگیری دوماهه باقی ماند (01 /0 .( p<مقایسه بین دو گروههای آزمایشی نشان داد که طرحواره درمانی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری در تنظیم شناختی هیجان در هر دو مرحله پسآزمون ( 05 / 0 ( p< و پیگیری (01 / 0 ( p<اثربخشی بیشتری دارد. نتیجهگیری: بر اساس این مطالعه به درمانگران در حوزه کودک و نوجوان پیشنهاد میگردد که برای تنظیم شناختی هیجان از طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری استفاده کنند.
Aim:This research was conducted with the aim of comparing schema and cognitive behavioral therapy on the cognitive regulation of emotions in girls adolescent of divorced. Methods:The research was semi-experimental and repeated measurement type with a control group.The statistical population was all adolescent girls from divorced families, who were between the ages of 13 and 15 in Isfahan. A statistical sampl of 45 girls who were randomly assigned to the experimental group of schema therapy and cognitive behavioral therapy and control. experimental groups received group counseling schema and cognitive behavioral therapy for 20 sessions of 90 minutes, and the control group did not receive any training.The instrument used was the 36-question cognitive emotion regulation questionnaire (Granofsky,Kraij and Spinhaven,2002) (CERQ). In order to compare the test averages in each stage, was used of the method analysis of variance with repeated measurements and follow-up tests. Results:The results of the analysis of variance with repeated measurements showed experimental groups of schema therapy and cognitive behavioral therapy created a significant increase in the cognitive regulation of emotion (p Conclusion: Based on this study, therapists in the field of children and adolescents are suggested to use schema therapy and cognitive behavioral therapy for emotional diagnosis.