Abstract:
هدف: هدف پژوهش، بررسی و تحلیل برنامهها و اقدامهای مربوط به نظام دانشگاههای تراز جهانی بهصورت مطالعه تطبیقی بود.روش پژوهش: ماهیت و نوع مطالعه بررسی تطبیقی است که براساس رویکرد، کیفی؛ بر اساس هدف، کاربردی؛ براساس شیوه بررسی توصیفی-تحلیلی (اسنادی) بوده و برای این منظور کتب، پیشینه مطالعاتی و پژوهشهای صورت گرفته و اسناد و مدارک موجود پیرامون دانشگاه تراز جهانی در کشورهای چین، ژاپن، سنگاپور، دانمارک، تایوان، هنک کنگ، کره جنوبی، کانادا، سوئد، آلمان، فرانسه، اسپانیا، روسیه، آمریکا مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گرفته است. انتخاب کشورها براساس نمونهگیری هدفمند و با هدف دستیابی به بیشترین اطلاعات صورت گرفت و دلیل انتخاب این کشورها برخورداری از نظام آموزشی پیشرفته و داشتن تجربه قابل بررسی در این حوزه، و امکان دسترسی به مدارک و اسناد کشورهای مذکور در این حوزه نیز وجود داشت. جهت تنظیم تحلیل دادهها، از روش سه مرحلهای تلخیص دادهها، عرضه دادهها و نتیجهگیری و برای تحلیل اسناد از روش تحلیل محتوا به شیوع مقولهبندی استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اقدامهای مربوط به ایجاد دانشگاه تراز جهانی در اغلب کشورها، شامل حمایتهای مالی و سرمایهگذاری در دانشگاههای برتر و متمرکز بر حوزههای پژوهش، بهبود و تعالی پژوهشی، تعالی آموزشی و بینالمللیشدن دانشگاه و در برخی از کشورها نیز تحول مدیریتی مانند استقبال مسئولین دولتی و دانشگاهی از مدل نوظهور دانشگاهی و قرار دادن آن به عنوان یکی از مهمترین سیاستگذاریها در حوزه نظام دانشگاهی است. همچنین در برخی از کشورها به نوسازی و بازسازی زیرساختهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تأکید شده است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان اذعان داشت که توافق و تفاوت در اقدامهای صورت گرفته برای ایجاد و توسعه دانشگاه تراز جهانی وجود دارد که با بهرهگیری از این تفاوتها و شباهتها، نظام آموزش عالی ایران با توجه به شرایط و اقتضائات خود میتواند به انتخاب اقدامهای و مولفههای مناسب و نیز تدوین برنامههای راهبردی جهت نیل به دانشگاه تراز جهانی بپردازد.
Objective: The purpose of this study was the programs and measures related to the world-class university system in the form of a comparative study. Methods:The research method in this research was analytical For this purpose, books, study backgrounds and researches have been done and the existing documents about world-class universities in China, Japan, Singapore, Denmark, Taiwan, Hank Kong, South Korea, Canada, Sweden, Germany, France, Spain, Russia. The United States has been studied and analyzed. The collected methods were analyzed qualitatively.Results:The research findings showed that the measures related to the establishment of world-class universities in most countries, including financial support and investment in top universities, especially in the field of research, research improvement and excellence, educational excellence and internationalization. University and in some countries, managerial transformation, such as the reception of government and university officials from the emerging university model and its placement as one of the most important policies in the field of university system. In some countries, emphasis has also been placed on modernizing and rebuilding the educational and research infrastructure of universities and higher education institutions.Conclusion: According to the results of the research, it can be acknowledged that there is agreement and difference in the measures taken to create and develop a world-class university, and Using of these differences and similarities, the higher education system of Iran with according to its conditions and requirements, it can choose the appropriate actions and components as well as formulate strategic plans to achieve a world-class university.
Machine summary:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد اقدام هاي مربوط به ايجاد دانشگاه تراز جهاني در اغلب کشورها، شامل حمايت هاي مالي و سرمايه گذاري در دانشگاه هاي برتر و متمرکز بر حوزه هاي پژوهش ، بهبود و تعالي پژوهشي، تعالي آموزشي و بين الملليشدن دانشگاه و در برخي از کشورها نيز تحول مديريتي مانند استقبال مسئولين دولتي و دانشگاهي از مدل نوظهور دانشگاهي و قرار دادن آن به عنوان يکي از مهم ترين سياست گذاريها در حوزه نظام دانشگاهي است .
Benchmarking of the characteristics of a World Class University: Developing an international strategy at university le London: The UK Higher Education Leadership Foundation.
Commensuration of the globalized higher education sector: how university rankings act as a credential for world-class status in China”, Compare a Journal of Comparative and International Education, pp.
Determining World Class University from the Evaluation of Service Quality and Students Satisfaction Level: An Empirical Study in Malaysia", International Journal of Scientific Research in Education, 2(2), pp.
How world-class universities affect global higher education.
In How World Class Universities Affect Global Higher Education; Sense Publishers: Rotterdam, the Netherlands, 2014; pp.
Building world class universities in China: Exploring faculty’s perceptions, interpretations of and struggles with global forces in higher education.
Building world class universities in China: Exploring faculty’s perceptions, interpretations of and struggles with global forces in higher education.
The world-class universities as part of a new higher education paradigm: From institutional qualities to systemic excellence.
The world-class universities as part of a new higher education paradigm: From institutional qualities to systemic excellence.
The world-class university as part of a new higher educational paradigm: From institutional qualities to systematic excellence (pp.
Global rankings, world-class universities and dilemma in higher education policy in India.