Abstract:
هویت در سیمای محیط های مصنوع همواره برگرفته از موّلفههای انسانی و علوم رفتاری است که این هویت در محلههایی که دارای قدمت و بافت تاریخی» به علت کاربرد متعدد نشانههای معنایی و هویتی منتسب به فرهنگ دارای ارزش بیشتری هستند که در گروههای مختلف سنی با بکار گیری نشانهها میتواند نمود دیگری ازنظر آنها داشته باشد. لذا در این پژوهش سعی شده است باهدف بررسی تاثیر نشانههای بصری و معنایی که منجر به هویتمندی بافت قدیم شهری بر ادراک متفاوت سه گروه سنی جوان» میانسال و کهنسال میشوندء به شناسایی این عوامل از دیدگاه خبرگان و کاربران فضایی بپردازد. روش تحقیق ترکیبی از نوع کیفی-کمی است که در قسمت استخراج متغیرها از مصاحبه نیمه ساختاریافته با تکنیک کدگذاری و تقلیل دادهها در نرمافزار ۸111.۸5.11 استفاده میشود و در بخش کمی از نرمافزار 1۸/۳ برای تحلیل آمار استنباطی و همبستگی گروههای سنی و ترسیم برازش منحنی استفاده میشود. نتایج نشان میدهد که در گروههای سنی ۶۰-۴۰ و ۴۰-۲۰ تقریبا توجه به نشانههای ادراکی و بصری در یک فضا برابر است که ضریب همبستگی ۰/۷۶ حاکی از این امر است. بهطورکلی میتوان این گونه بیان نمود که برای طراحی نشانههای ادراکی و بصری در یک فضا گروههای سنی ۶۰-۲۰ سال به یک صورت فکر میکنند و میتوان از نتایج یک گروه برای تبیین رفتار گروه دیگر استفاده نمودء اما این امر در گروه سنی ۶۰ تا ۸۰ سال وجود ندارد و نیاز است قبل از طراحی محیطی با این خصوصیاتء نظرات این گروه سنی جدا موردبررسی قرار گیرد؛ اما با توجه به نمودارها مشخص میشود که نشانههای ادراکی و بصری در گروههای سنی ۶۰-۴۰ و ۸۰-۶۰ دارای همبستگی بیشتری هستند به نظر میرسد نوع نگاه گروههای سنی ۸۰-۶۰ در امتیازدهی به نشانهها دارای تفاوت بوده و با گذر زمان این تفاوت بیشتر هم میشود این امر با توجه به ضرایب تعیین بهدستآمده این امر را تائید میکند که باید در طراحیها مبتنی بر نشانههای ادراکی و بصری به این امر توجه ویژهای نمود. درنتیجه گیری این پژوهش» محله فهادان بهعنوان یک بافت غنی با داشتن نشانههای بصری و ادراکی گوناگون» ابتدا از جنبههای مختلف مورد استخراج و سپس ارزیابی قرار میگیرند. نشانههای استخراجشده در ابعاد فضایی» کالبدی» عرفانی» اقلیمی و اجتماعی قابل دستهبندی هستند. وازگان کلیدی ادراک گروههای سنی» هویت محیطی, نشانههای بصری» نشانههای معنایی.
Introduction: Identity in the form of artificial environments is always derived from human components and behavioral sciences, and this identity is more valuable in neighborhoods that have history and historical context, due to the multiple uses of semantic and identity signs attributed to culture, which are used in different age groups. Signs can have a different appearance from their point of view. Therefore, in this research, to investigate the impact of visual and semantic signs that lead to the identity of the old urban context on the different perceptions of three age groups, young, middle-aged, and old, it has been tried to identify these factors from the point of view of experts and spatial users.
Methodology:The research method is a qualitative-quantitative combination that is used in the extraction of variables from semi-structured interviews with coding and data reduction technique in ATLAS.TI software and in a small part of JMP software to analyze inferential statistics and correlation of age groups and plot curve fitting is used
Results: The results show that in the age groups of 60-40 and 40-20, attention to perceptual and visual signs in the same space is almost equal, and the correlation coefficient of 0.76 indicates this. In general, it can be said that for the design of perceptual and visual signs in space, age groups of 20-60 years old think in the same way, and the results of one group can be used to explain the behavior of another group, but this is the case in the age group of 60-80 years old. It doesn't exist and it is necessary to examine the opinions of this age group separately before designing an environment with these characteristics; but according to the graphs, it is clear that the perceptual and visual signs in the age groups of 60-40 and 80-60 have a higher correlation. It seems that the way of looking at the signs in the age groups of60-80 has a difference and over time, this difference is more. It is also possible, according to the determination coefficients obtained, it confirms that special attention should be paid to this issue in designs based on perceptual and visual signs.
Conclusion: In the conclusion of this research, the Fahadan neighborhood as a rich context with various visual and perceptual signs is first extracted from different aspects and then evaluated. The extracted signs can be categorized into spatial, physical, mystical, climatic, and social dimensions.