Abstract:
درباره ملاک حقانیت دین دو نگاه واقعگرایانه و عملگرایانه وجود دارد. آقای ملکیان یکی از کسانی است که با نفی رویکرد واقعگرایانه از رویکرد عملگرایانه دفاع میکند. ایشان با تشریح برخی ملاکهای واقعگرایانه و نقد آنها، رویکرد پراگماتیستی را برگزیده است؛ به این صورت که هر دینی که بتواند انسانها را از رذایل اخلاقی دور و به فضایل اخلاقی نزدیک کند و نیز بتواند مشکلات ذهنی و روانی آنان را مرتفع سازد، به معنای حقیقی کلمه دین است و هیچ ملاک دیگری نمیتواند دین را از غیر دین متمایز کند. با توجه به اشکالهای متعدد ملاک فوق از جمله انحصار حقانیت دین به ملاک روانشناختی، نسبیگرایی دینی، نگاه ابزاری به دین و نادیدهانگاشتن کارکردهای اصلی آن، تنها رویکرد درست در ملاک حقانیت یک دین، ملاکی واقعگرایانه است که در قالب ارتباط وحیانی بنیانگذار دین و ارائه معجزه از سوی ایشان حاصل میگردد.
There are two realistic and pragmatic views about the criterion of the truthfulness of religion. Mr. Malekian is one of those who defends the pragmatic approach by rejecting the realistic approach. By explaining some realistic criteria and criticizing them, he has chosen a pragmatic approach, in such a way that any religion that can move people away from moral vices and closer to moral virtues and can also solve their mental and psychological problems is true religion and no other criterion can distinguish religion from non-religion. Considering the many fault of the above criterion, including the monopolization of the truthfulness of religion to the psychological criterion, religious relativism, Instrumental view to religion and ignoring its main functions, the only correct approach in the criterion of the truthfulness of a religion is a realistic criterion that is achieved in the form of revelation communication of the founder of the religion and the presentation of miracles by his.