Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر توسعهی پایگاههای اطلاعاتی حسابداری در شرایط بحران و اعتبارسنجی مدل مذکور بوده است. برای نیل به این هدف، از روش ترکیبی متوالی اکتشافی استفاده شد که دادهها در دو مرحله جمعآوری شد. در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد، از طریق مصاحبه ساخت یافته با 20 نفر از خبرگان که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند، دادهها جمعآوری و با استفاده از طرح نظاممند استراوس و کوربین کدها و مؤلفههای حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر توسعهی پایگاههای اطلاعاتی حسابداری در شرایط بحران به دست آمد و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید. بر مبنای یافتههای حاصل از مرحلهی کیفی، پرسشنامه و مدل اولیه طراحی شد که پس از سنجش روایی و پایایی آن این پرسشنامه از طریق مشارکت 267 نفر از مدیران و متخصصان شرکتهای بورسی اجرا گردید و یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین پیش بینی کنندگی مدل، مربوط به متغیرهای محوری شامل فرهنگسازی، اشتراک اطلاعات در شرکتها، جهت دهی به استراتژیهای شرکتها از طریق سیستمهای اطلاعات حسابداری و اعتمادسازی در میان لایههای مختلف شرکت میباشد.
The main objective of this research was to design a strategic management accounting model based on the development of accounting databases in crisis conditions and to validate the model. To achieve this objective, an exploratory sequential combination method was used, and the data was collected in two stages. In the qualitative part, using the Foundation's data method, through structured interviews with 20 experts who selected by theoretical sampling, data was collected and using the systematic design of Strauss and Corbin, codes and components were collected. Strategic management accounting based on the development of accounting databases was obtained in crisis conditions and compiled in the form of a conceptual data model of the foundation. Based on the findings from the qualitative stage, a questionnaire and a preliminary model were designed, and after measuring its validity and reliability, this questionnaire was implemented through the participation of 267 managers and specialists of listed companies, and the findings of the research showed The most predictive model is related to key variables including culture-building, information sharing in companies, orientation to companies' strategies through accounting information systems and trust building among different layers of the company.