Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر توانمندسازی روانی-اجتماعی بر تحمل آشفتگی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر هنرستانهای شهر چالوس در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل دادند. از این بین، 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقهای برنامه توانمندسازی روانی-اجتماعی را دریافت نمود. دادهها از طریق پرسشنامه آمادگی به اعتیاد و مقیاس تحمل آشفتگی جمعآوری شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که توانمندسازی روانی-اجتماعی بر تحمل آشفتگی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد تاثیر معناداری داشت و باعث افزایش معنادار تحمل آشفتگی در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که توانمندسازی روانی-اجتماعی در افزایش تحمل آشفتگی دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد نقش مهمی دارد و باعث افزایش تحمل آشفتگی در این گروه از دانشآموزان میگردد.
Objective: The present research aimed to investigate the effect of psychosocial empowerment on distress tolerance in students with addiction readiness. Method: The current study was of a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all male students of art schools in the city of Chalus in the academic year 2017-2018. Among them, 40 people were selected using random sampling method and randomly divided into two experimental (n=20) and control (n=20) groups. The experimental group received eight 90-minute sessions of the psychosocial empowerment program. The data were collected through the Addiction Readiness Questionnaire and the Distress Tolerance Scale. The data were analyzed by univariate analysis of covariance. Results: The results showed that psychosocial empowerment had a significant effect on distress tolerance in students with addiction readiness, and significantly caused an increase in distress tolerance in the students in the experimental group compared to the control group. Conclusion: It can be concluded that psychosocial empowerment plays an important role in increasing distress tolerance in students with readiness addiction and causes to increase distress tolerance in this group of students.
Machine summary:
Leyhr, Kelava, Raabe & Höner 3.
Reese, Conway, Anand, Bauer & 2.
مداخلات روان شناختی متعددی به منظور کمک به افراد درگیر ـبا مواد مخـدر پیشـــنهـاد شـــده اـند کـه از آن جملـه میتوان ـبه درمـان پـذیرش و تعهـد (محمدی سـلطان آبادی، متقیدسـتنائی و کردیاردکانی، ١٤٠١)، شـناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگـاهی (شـــکیبـایی و قیومی، ١٤٠١)، طرحواره درمـانی (قوتی، آهوان و بلقـان آبـادی، ١٤٠٠) و تحلیـل ارتبـاط متقـابل (نقیبی، خزایی، خزایی و رنجبر ســـودجانی، ١٣٩٦) اشـــاره کرد؛ اما با گذشـت زمان ثابت شـده که موثرترین و جدیدترین شـیوه های درمانی اعتیاد نیز 1.
از سـویی دیگر به دلیل پیامدهای منفی وابسـتگی به مواد و پیشـگیری از بروز مشــکلات روان شــناختی دانش آموزان جامعه هدف ، اهمیت آموزش توانمندســازی روانی-اجتمـاعی بـه عنوان یکی از مـداخلـه هـای روان شـــنـاختی کـارآمـد برای این گروه ضـروری اسـت .
از آن مهم تر با توجـه بـه اینکـه رویکردهـای پیشـــگیرانـه در دهـه هـای گـذشـــتـه تکمیـل نشـــده انـد و نقش مداخله های آموزشــی (نظر توانمندســازی روانی-اجتماعی) به طور ویژه در افزایش تحمل آشفتگی این دانش آموزان مبهم باقی مانده و و نیز با در نظر گرفتن این امر که پژوهشی که به طور همزمان این متغیر را بررسـی کند، انجام نشـده اسـت ، به بررسـی این عنوان پرداخته شــد.
به این ترتیب ، ســوال اصــلی پژوهش حاضـر این اسـت که آیا توانمندسـازی روانی -اجتماعی بر تحمل آشـفتگی دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد تاثیر دارد؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری روش پژوهش حاضـــر نیمـه آزمایشـــی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود.