Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای تحصیلگریزی در رابطه بین امنیت در مدرسه و آمادگی به اعتیاد بود. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از این بین، 200 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه امنیت در مدرسه، مقیاس تحصیلگریزی، و مقیاس آمادگی به اعتیاد استفاده شد. به منظور تحلیل مدل پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیر امنیت در مدرسه اثر مستقیم منفی و معناداری بر آمادگی به اعتیاد داشت. همچنین، تحصیلگریزی در رابطه بین امنیت در مدرسه و آمادگی به اعتیاد دارای نقش میانجی معناداری بود. نتیجهگیری: در مدرسه امن، دانشآموزان میتوانند به لحاظ هیجانی و فیزیکی ایمن باشند و احترام و اعتماد متقابلی بین اعضای مدرسه وجود دارد، در حالی که در مدارس ناایمن، خشونت، دعوا، زورگیری، جرم، تحصیلگریزی، و مصرف مواد دیده میشود. بنابراین، پیشنهاد میشود با فراهم کردن محیطی امن در مدرسه، تنشها به حداقل برسد، تعاملات مثبت بین دانشآموزان و تعامل بدون نگرانی دانشآموز با کادر مدرسه بهگونهای افزایش یابد که زمینه برای کاهش تحصیلگریزی فراهم شود که نتیجهی آن میتواند کاهش آمادگی به اعتیاد باشد.
Objective: The present research aimed to determine the mediating role of academic avoidance in the relationship between school security and addiction readiness. Method: The method of the present research was descriptive-correlational of the structural equation modeling type. The statistical population of the research included all male students of the second secondary school in the city of Khorram Abad in the academic year 2022-2023. Among them, 200 people were selected by multi-stage cluster sampling method. To collect the data, the School Security Questionnaire, the Academic Avoidance Scale, and the Addiction Readiness Scale. The structural equation modeling method was used to analyze the research model. Results: The results showed that the school security variable had a significant and negative direct effect on addiction readiness. In addition, academic avoidance significantly mediated the relationship between school security and addiction readiness. Conclusion: In a secure school, students can be emotionally and physically safe, and there is mutual respect and trust between school members, while violence, fighting, mugging, crime, academic avoidance, and substance use are seen in insecure schools. Therefore, it is suggested to minimize the tensions by providing a secure environment at school and to increase the positive interactions between the students and the worry-free interaction of the students with the school staff in such a way that the ground is provided to reduce academic avoidance, the result of which can be reduced addiction readiness.
Machine summary:
بـه دلیـل اینکـه در ســـال هـای اخیر، هم اعتیـاد بـه مواد بـه یـک موضـــوع مهم فردی و اجتمـاعی بـا اثرات چنـدبعـدی بر سـلامت نوجوانان تبدیل شـده اسـت و هم تحصـیل گریزی به عنوان یک پدیده اجتماعی رایج شـــده اســـت ، لذا اقدامات امن تی مرئی مدرســـه ، که در اینجا به طور گســـترده به عنوان هر مکانیزم نظارتی قابل مشـاهده برای محدود کردن دسـترسی به سـاختمان های مدرسـه ، محدود کردن سـلاح ها در محوطه مدرسـه ، افزایش نظارت دانش آموزان ، یا فراهم کردن وسـیله ای برای واکنش به بحران ها تعریف می شــود، می تواند به عنوان یک نوع راه حل مفهوم ســازی شــود.
(2010 لذا با نظر به اینکه ســوءمصــرف مواد یک رفتار پیچیده در بین جوانان و یک مشــکل بهداشــت عمومی مهم در ســراســر جهان شــناخته شــده اســت و گزارش هایی از مطالعات اپیـدمیولوژیـک در نیجریـه ، غنـا، آفریقـای جنوبی و ایـالات متحـده ارقـام نگران کننـده ای از ســـوءمصـــرف مواد در بین جواـنان نشـــان داده اـند (انیـانوی، ابکوی و اوجینیکـا٢، ٢٠١٦) و همچنین ، با نظر به نتایج پژوهش مشــترک ســازمان بهزیســتی و دفتر کنترل مواد مخدر و جرائم سـازمان ملل متحد طی دو دوره در سـال های ١٣٧٧ و ١٣٨٨ با عنوان ارزیابی سـریع وضــعیت اعتیاد در ایران حاکی از جوان بودن مصــرف کنندگان مواد مخدر در ایران بود و نتایج مطالعه پرنیان فر و همکاران (١٣٩٥) در این که زمینه ٥/١٢ درصــد دانش آموزان دوره راهنمایی ایران در معرض گرایش به سـو مصـرف مواد هسـتند (خادمی اشـکذری، ١٣٩١)؛ حاکی از اهمیت پژوهش حاضـر میباشـد.