Abstract:
تمایز وجود از ماهیت، بهعنوان مسئله این پژوهش، نخستین بار توسط ارسطو مطرح شد؛ اما به دلیل جهانبینی خاص ارسطو، هرگز از حیطه منطقی فراتر نرفت. در فلسفه فارابی، این مسئله (منطبق با دستهبندی آثار فارابی)، دارای دو وجه است: بر طبق دسته اوّل، فارابی به تمایز وجود از ماهیت، تصریح دارد و آثار متافیزیکی این تمایز (مانند: عروض وجود بر ماهیت، تفسیر وجوب و امکان و علیت) نیز در فلسفه او نمود داشته است. اما بر اساس دسته دوم، فارابی تمایز مذکور را تشخیص داده، ولی به دلیل درهمتنیدگی معنای وجود و ماهیت، در نظام فلسفی او، کارکرد متافیزیکی نداشته است.
این تمایز، در فلسفه ابنسینا نیز مورد اقبال قرار گرفت و بسط و گسترش یافت؛ اما به دلیل مطرح نبودن مسئله اصالت وجود یا ماهیت، به طور شایسته تبیین نشد. ازاینرو، با انتقادهای بسیاری از سوی برخی فلاسفه، از جمله: ابنرشد، سهروردی و میرداماد مواجه گردید.
سرانجام ملاصدرا با طرح مسئله بنیادین اصالت وجود و با تمسک به مبانی حِکمی همچون: قاعده فرعیه، حرکت جوهری و وحدت سنخی (تشکیکی) وجود، اتحاد وجود و ماهیت را در خارج مطرح کرد که بر اساس آن، تمایز وجود و ماهیت، اعتباری است و آنچه سزاوار تحقق و ثبوت است، چیزی جز «وجود» نیست و ماهیت، امر اعتباری بوده و جز به نحو تبعی، بهرهای از وجود ندارد. پس، غیریتی باقی نمیماند که بحث تقدم و تأخر یا تمایز، لازم آید. بنابراین، بحث تمایز وجود از ماهیت، در فلسفه ملاصدرا جایگاه معتنابهی ندارد.
Distinguishing existence from essence, as the quetion of this research, was first proposed by Aristotle; But due to Aristotle's particular worldview, it never went beyond the realm of logic. In Farabi's philosophy, this problem (according to the classification of Farabi's works) has two aspects: according to the first category, Farabi specifies the distinction between existence and essence, and the metaphysical effects of this distinction (such as: the occurrence of existence over essence, interpretation of necessity and possibility and causality) has also appeared in his philosophy. But according to the second category, Farabi recognized the mentioned distinction, but due to the intertwining of the meaning of existence and essence, it did not have a metaphysical function in his philosophical system. This distinction was also favored and expanded in Ibn Sina's philosophy; But due to the fact that the issue of originality of existence or essence was not raised, it was not adequately explained. Therefore, it faced many criticisms from some philosophers, including: Ibn Roshd, Suhrawardi and Mirdamad. Finally, Mulla Sadra raised the fundamental question of the originality of existence and by insisting on the principles of philosophy such as: sub-rule, essential movement and gradual unity of existence, the union of existence and essence was raised outside, on the basis of which, the distinction between existence and essence is conventional and what deserves to be realized and proven is nothing but "existence" and essence is a conventional matter and it has no benefit from existence except in a secondary way. So, there is no otherness left that requires the discussion of precedence and backwardness or distinction. Therefore, the discussion of the distinction between existence and essence does not have a critical place in Mulla Sadra's philosophy.