Abstract:
توسعهبخشی به مطالعات بروندینی در مسئله فطرت، موجب شد تا مقاله حاضر به بررسی معنویت ارائهشده در برخی دیدگاههای روانشناسی بپردازد و شاخصههای برجسته نظریه فطرت را در نگرش آنان جستجو کند. اگرچه روانشناسان، فطرت را مفهومی اعم از غریزه و شامل امور تکوینی انسان میدانند و دین را نیز گاه معادل با هرگونه معنویتگرایی دانستهاند، اما با تأمل در آرای آنان میتوان ادعا نمود که در نظرگاه ایشان، فطرت برآیندی از یک نگاه دقیق به رابطه معنویتگرایانه انسان و جهان است که حد متعالی آن، در رسیدن به خدا نُمود کامل مییابد که میتوان آن را به نوعی اشاره به مفهوم فطرت در زبان دین تلقی کرد. البته این توجه وجود دارد که مبانی روانشناسان و نیز اهداف مد نظر آنان در نظریاتشان، متفاوت از مبانی و نیز اهداف دینی است. بااینحال، به نظر نگارنده، حاصل این جستار، نگرشی نوین در مسئله فطرت و راهحل دیگری در پاسخ به شبهه انحصارگرایی فطرت در مطالعات دروندینی خواهد بود.
The development of extra-religious studies on the issue of nature caused the present article to examine the spirituality presented in some psychological perspectives and to search for the outstanding characteristics of the theory of nature in their attitude. Although psychologists consider nature as a concept including instinct and human development issues, and religion is sometimes considered equivalent to any kind of spiritualism, but by reflecting on their opinions, it can be claimed that in their opinion, nature is the result of a careful look at the spiritualistic relationship of man and the world whose transcendent limit finds its perfect manifestation in reaching God, which can be considered as a kind of reference to the concept of nature in the language of religion. Of course, there is the attention that the foundations of psychologists and the goals they consider in their theories are different from the foundations and goals of religion. However, in the author's opinion, the result of this essay will be a new approach to the problem of nature and another solution in response to the suspicion of the exclusivity of nature in intra-religious studies.