Abstract:
هدف: استفاده از پوششهای بیمهای درمان تکمیلی، خدمات درمانی را مقرونبهصرفه نموده و به بیمهشدگان کمک میکند تا بهنحو مناسبی ازاینگونه خدمات استفاده کنند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا اثرات نگرش و ادراک شاغلین بخشهای عمومی و خصوصی بر رفتار بیمه درمان تکمیلی آنان را موردمطالعه و بررسی قرار دهد.روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی، از نوع همبستگی و دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش، شاغلین بخش عمومی و بخش خصوصی شهر تهران هستند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری انجامشده است.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر متغیرهای نگرش و ادراک بر رفتار بیمهای شاغلین (شامل متغیرهای احساس ضرورت خرید بیمههای تکمیلی درمان، بررسی و انتخاب طرحهای بیمهای موجود، خرید طرح بیمهای انتخابشده و استفاده از طرح بیمهای خریداریشده) اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین اثرات 7 متغیر جمعیت شناختی (جنسیت، سن، تحصیلات، سازمان محل خدمت، درآمد، وضعیت تأهل و اندازه خانوار) بر ضرورت خرید بیمههای درمان تکمیلی و میزان رضایتمندی افراد از این نوع بیمهها موردمطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر اثرگذاری برخی از این متغیرها همچون سن بود.نتیجه: بنابر یافتههای این پژوهش، هرچه نگرش و ادراک افراد نسبت به بیمههای درمان تکمیلی بهبود و تقویت شود، به همان میزان میتوان شاهد رشد و توسعه این قبیل بیمهها در سطح جامعه هستیم.
Introduction: Taking benefit from complementary health insurance coverage makes healthcare services affordable and helps people to use such services properly. In other words, being covered by complementary health insurance is important, because coverage helps people get timely medical care and improves their lives and health. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effects of employees' attitude and perception on their complementary health insurance behavior.Method: The present study is practical in nature and is considered as a descriptive-exploratory correlation study. The required data were collected through a questionnaire. The statistical population of this study is the employees of the public and private sectors in Tehran. Regression analysis and structural equation modeling were used to test the hypotheses and analyze the data.Findings: Based on the findings of this research, the variables of attitude and perception have a positive and significant effect on the employees' complementary health insurance behavior (variables of necessity of health insurance, evaluation of alternatives, purchase, and post purchase). Also, the effects of 7 demographic variables (gender, age, education, type of organization, income, marital status and household size) on the necessity of purchasing the complementary health insurance and the level of satisfaction of people with this type of insurance were studied. The results showed some of these variables, for example age, are effective. Result: According to research findings, the more people's attitude and perception towards complementary health insurance improves and strengthens, the more we can witness the growth and development of such insurance at the community level.