Abstract:
زمینه و هدف: سواد سلامت از مهمترین شاخصهایی است که میتواند بر وضعیت و شدت رفتارهای سلامتمحور افراد اثر بگذارد. هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با سواد سلامت بوده است. روش: این مطالعه با روش پیمایش و استفاده از نمونهگیری خوشهای تعداد 385 نفر از جمعیت 18 تا 65 سال شهر شیراز را مورد مطالعه قرار داده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و آمارههای توصیفی و آزمونهای آماری مقایسه میانگینها (t و F) ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد. یافتهها: تحلیلهای دو متغیری نشان داد که با افزایش متغیرهای سن، تعداد سالهای تحصیل و درآمد ماهیانه خانوار، سواد سلامت نیز افزایش خواهد یافت. این تحلیلها همچنین نشان داد که وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، قومیت و هویت طبقاتی رابطه آماری معناداری با سواد سلامت دارند. نتایج تحلیل چند متغیری نشان داد که متغیرهای تعداد سالهای تحصیل، مذهب و وضعیت اشتغال (خانهدار) تأثیر معناداری بر سواد سلامت پاسخگویان دارند. نتیجهگیری: نوجوانان، زنان خانهدار و اقلیتهای مذهبی را میتوان بهعنوان گروههای آسیبپذیری در نظر گرفت که در برنامهها و سیاستگذاریهای مرتبط با ارتقای سطح سواد سلامت باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
Background: Health literacy is one of the most important indicators that can affect the status and severity of health-oriented behaviors. The aim of this study was to investigate factors related to health literacy.
Methods: This research studied 385 people aged 18 to 65 years in Shiraz in southern Iran by survey method and using cluster sampling. Data was analyzed using SPSS software version 20 and descriptive statistics and statistical tests comparing means (t and f), Pearson correlation coefficient and multiple linear regression.
Results: Bivariate analysis showed that with health literacy is directly related to increasing age, number of years of education, and income. These analyses also showed that marital status, employment status, ethnicity, and class affiliation have a statistically significant relationship with health literacy. The results of multivariate analysis showed that the variables of number of years of education, religion, and status of employment (housewife) have a significant effect on the health literacy of respondents.
Conclusion: Adolescents, housewives, and religious minorities can be considered vulnerable groups that should be given special attention in programs and policies related to promoting health literacy.