Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطرابکامپیوتر و خودکارآمدیکامپیوتر با میزان پذیرشیادگیری مجازی و نقش میانجی میزان سهولتادراک شده دانشجویان بود. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان ورودی 98 در سال تحصیلی 1400-1399 استان خوزستان تشکیل میدادند که از این بین 220 نفر به روش نمونهگیریخوشهای انتخاب شدند. دادهها بوسیله پرسشنامه اضطرابکامپیوتر (CAS؛ باندالوس و بنسون،1990)، خودکارآمدیکامپیوتر (CSM؛ هاوارد، 2014)، سهولتادراکشده (PEUS؛ دیویس، 1989) و پذیرشیادگیری مجازی (ElAM؛ تئو،2010) جمعآوری و با استفاده از تحلیلمسیر به کمک نرمافزار SPSS و AMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج مدلیابی معادلاتساختاری نشان داد که اضطرابکامپیوتر بصورت مستقیم و اثر منفی بر پذیرش یادگیری مجازی دانشجویان دارد (05/0P). همچنین اضطرابکامپیوتر به طور غیرمستقیم و از طریق سهولتادراکشده بر پذیرشیادگیری مجازی اثر منفی دارد (05/0P). نتایج همچنین نشان دادند که خودکارآمدیکامپیوتر بصورت مستقیم بر پذیرشیادگیریمجازی اثر مثبت معناداری دارد (05/0P). بررسی نتایج نشان داد که خودکارآمدیکامپیوتر بصورت مستقیم و از طریق سهولتادراکشده نیز بر پذیرشیادگیریمجازی اثر مثبت دارد (05/0P). در نهایت نتایج نشان داد که سهولتادراکشده نیز به صورت مستقیم بر پذیرشیادگیریمجازی اثر مثبت دارد (05/0P). شاخصهای برازش نیز نشان داد مدل پشفرض از برازش مناسب برخوردار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که سهولتادراک شده، نقش میانجی در ارتباط بین اضطرابکامپیوتر و خودکارآمدیکامپیوتر با پذیرشیادگیریمجازی دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between computer anxiety and computer self-efficacy with the rate of virtual learning acceptance by considering the mediating role of students' perceived ease. The design of this study was descriptive and of typ correlational. The statistical population of the study consisted of all incoming 2019 student-teachers in the academic year 2020-2021 in Khuzestan province, from which 220 people were selected by cluster sampling. Data were collected by Computer Anxiety Inventory (CAS; Bandalusso & Benson, 1990), Computer Self-Efficacy (CSM; Howard, 2014), Perceived Ease (PEUS; Davis, 1989), and Virtual Learning Acceptance (ElAM; Theo, 2010) and was analyzed by path analysis with SPSS and AMOS software. The results of structural equation modeling showed that computer anxiety has a direct and negative effect on students' virtual learning acceptance(P