Abstract:
نگارگری در دورۀ ایلخانی از جمله هنرهایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جاییکه کتابخانه-کارگاههای سلطنتی شکلگرفتند و کتابها و متون ارزشمندی همانند شاهنامه بارها در این کارگاهها کتابت، تذهیب و مصور شدند. اهمیت یافتن نگارگری موجب شد تا هنرمندان و متصدیان هنر در این دوره مضامین و مفاهیم ارزشمندی را به واسطۀ این هنر بیان کنند. هدف از این پژوهش مطالعه و شناخت نگارگری دورۀ ایلخانی و عناصر و مفاهیم تاثیرگذار بر آن است تا بتوان بر اساس آن چرایی و چگونگی بیان مفاهیمی همچون مفاهیم مذهبی و آیینی در نگارگری این دوره را بازشناخت. با مطالعه و بررسی متون و آثار به جامانده از دورۀ ایلخانی و با شناختی که از گفتمان اندیشۀ ایرانشهری حاصل شد؛ در این پژوهش مشخص گردید که مفاهیم مذهبی در نسخهای مانند شاهنامۀ ایلخانی، به صورت ضمنی و با اشاره به مفهوم اندیشۀ ایرانشهری قابل رهگیری است. گردآوری مطالب این تحقیق به روش اسنادی است و این پژوهش به روش رهیافت تاریخی- تحلیلی انجام پذیرفته است.
During the rule of the Ilkhanate, miniature was one of the highly valued arts to the extent that royal library-workshops were formed and precious books and texts such as Shahnameh were illustrated and illuminated a number of times. This led artists and art custodians express valuable themes and concepts through miniature. This study aimed to recognize and examine miniature and its influential elements and concepts in the Ilkhanid period in order to answer why and how different themes such as religious and ritualistic concepts have been expressed in the miniature works of the period. In this regard, texts and works remaining from the Ilkhanid period were studied and analyzed, recognizing the discourse of Iranshahri thought. The findings indicated that religious concepts in a manuscript such as the Demotte (Great Mongol) Shahnameh were traceable implicitly with regard to Iranshahri thought. This was a historical-descriptive-analytical study and the data were collected through library research.