Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه مهارت اجتماعی، مهارت مثبت اندیشی و سبکهای حل مسئله در دانشآموزان دختر و پسر مقطع سوم متوسطه شهر زاهدان بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان زاهدان که در سال تحصیلی 1397- 1396 در دوره سوم دبیرستان مشغول به تحصیل بودهاند. نمونه پژوهش حاضر که تعداد 152 دانشآموز (76 دختر و 76 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی، مقیاس شیوههای حل مسئله (PSS)، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی نوجوان (TISS) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات دختران و پسران در مؤلفههای پرسشنامه مهارتهای اجتماعی وجود دارد و بین میانگین نمرات گروه دختران و پسران در پرسشنامه مهارت مثبت اندیشی تفاوت معنادار در سطح 95% وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات دختران و پسران در مؤلفههای اعتماد در حل مسئله و سبک اجتناب در سطح اطمینان 95% تفاوت معناداری وجود ندارد؛ ولی در نمره کل پرسشنامه و مؤلفههای درماندگی در حل مسئله، مهار گری حل مسئله، سبک خلاقیت و سبک گرایش تفاوت معنادار وجود دارد.
The objective of this study was to compare the social skills, positive thinking skills and problem-solving methods in male and female students at the 3rd degree of high school in Zahedan. The present investigation is a causal-comparative study. The statistical population of the study is all female and male students of Zahedan who are studying at the third year of high school in the 2017- 2018 academic year. The sample of this study was 152 students (76 girls and 76 boys) picked by multistage cluster random sampling. The tools applied in this study were Ingram and Winnick’s Positive Thinking Questionnaire, Problem-Solving Scale (PSS), The Teenage Inventory of Social Skills (TISS). A t-test was used comparing the mean of two independent groups to analyze the data. The results indicated that there is a significant difference between the mean scores of girls and boys in the components of social skills questionnaire; there is a meaningful difference between the mean scores of girls and boys in the questionnaire of positive thinking skills, 95%. Also, there is no notable difference between the mean scores of girls and boys concerning the elements of trust in problem-solving and avoidance techniques, at 95% confidence level. However, in the total score of the questionnaire and the components of inability in problem-solving, problem-solving leading, creativity and orientation style, there exist a significant difference.
Machine summary:
ir ٢ دانشجو کارشناسي ارشد روان شناسي عمومي سيستان و بلوچستان ، سيستان و بلوچستان ، ايران 88 مقايسه مهارت اجتماعي، مهارت مثبت انديشي و سبک هاي حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر مقدمه نوجواني به عنوان دوره اي مابين کودکي و بزرگسالي مشخص ميشود که افراد زندگي مستقلانه تري را شروع ميکنند، روابط خود را با همسالان خود افزايش ميدهند و به سوي زندگي هدفمند حرکت ميکنند (لوسيانا،١ ٢٠١٤).
از ديگر مهارت هاي مهم زندگي، مهارت حل مسئله ٨است که ما را قادر ميسازد تا به صورت مؤثري با مسائل زندگي کنار بيايم و ميتوان آن را به صورت کاربرد دانش و مهارت هايي که باعث پاسخ درست در موقعيت 1Luciana 2Social skills 3McClelland 4Rutherford 5Nelson 6Quilliam 7positive-thinking skill 8Problem-solving skill 89 مسئله زا تعريف کرد.
نمونه پژوهش حاضر شامل ١٥٢ دانش آموز (٧٦ دختر، ٧٦ پسر) بود که به روش نمونه گيري 1Problem-solving styles 2Treffinger, Selby & Isaksen 3Cassidy 90 مقايسه مهارت اجتماعي، مهارت مثبت انديشي و سبک هاي حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند.
همچنين در مؤلفه رفتار نامطلوب اجتماعي با توجه به نمره آزمون ٢/٣٨- =t و 92 مقايسه مهارت اجتماعي، مهارت مثبت انديشي و سبک هاي حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر سطح معنيداري ٠/٠٢٠، نتيجه گيري ميشود که در بين دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معناداري با ٩٥ درصد اطمينان وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر مقايسه مهارت هاي اجتماعي، مهارت مثبت انديشي و سبک هاي حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم متوسطه بود.