Abstract:
زمینه و هدف: مشاغل نظامی و انتظامی دارای تنیدگی بالا و پیچیدگیهای خاصی هستند که در سرتاسر دنیا توأم با ناسازگاری، مخاطرات جسمانی، دوری از خانواده و زندگی در شرایط سخت است؛ بنابراین افراد مشاغل پرخطر مانند ارتش و پلیس، بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای روانشناختی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش تابآوری روانشناختی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) انجام شد.روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشجویان سال اوّل دانشگاه بود. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروههای آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل که به روش تصادفی انتخاب و در گروهها جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای 84 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف و 160 سؤالی سازگاری بل بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که هم آموزش تابآوری روانشناختی و هم آموزش مثبتاندیشی موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری در سطح 01/0P< شده و در مقایسه بین دو نوع مداخله نیز آموزش مهارت تابآوری روانشناختی مؤثرتر بود. در پیگیری سهماهه نیز نتایج تکرار شد.نتیجهگیری: دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) در آیندۀ نزدیک بهعنوان فرماندهان و رؤسای سازمان ارتش انجاموظیفه خواهند نمود. با توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی در سازمانهای نظامی و انتظامی و ضرورت برخورداری این کارکنان از سلامت روان بالا، بدیهی است که معاونت آموزش آن دانشگاه میتواند از طریق برنامهریزی دقیق جهت انجام آموزشهای تابآوری روانشناختی و مثبتاندیشی، در بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری این دانشجویان نقشآفرینی نماید.
Background and aim: Military and law enforcement professions are characterized by high stress and specific complexities, which often lead to psychological challenges, physical risks, separation from family, and living in difficult conditions. Therefore, individuals in high-risk professions such as the military and police are more susceptible to psychological disorders. This research aimed to compare the effectiveness of psychological resilience training and positive thinking training on the psychological well-being and adaptation of Imam Ali University students.Method: This research was an applied study with a pretest-posttest control group design. The statistical population consisted of first-year university students. The sample included 21 participants for each experimental group and 20 participants for the control group, selected randomly and assigned to their respective groups. The data collection tools included the 84-item Ryff Psychological Well-being Questionnaire and the 160-item Bell Adjustment Inventory. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).Results: The results showed that both psychological resilience training and positive thinking training led to improvements in psychological well-being and adaptation at the p Conclusion: Imam Ali University students will serve as commanders and leaders in the near future. Considering the key role of human resources in military and law enforcement organizations and the importance of their psychological well-being, it is essential for the university's education department to play a proactive role in improving the psychological well-being and adaptation of these students through precise planning and the implementation of psychological resilience and positive thinking training programs.
Machine summary:
/ مقاله پژوهشي فصلنامه علمي پژوهش هاي مديريت انتظامي سال هجدهم ، شماره اول ، بهار ١٤٠٢ صص ١٨٥-١٣٩ مقايسۀ اثربخشي آموزش تاب آوري روان شناختي و مثبت انديشي بر بهزيستي 1 روان شناختي و سازگاري دانشجويان دانشگاه امام علي (ع ) وحيد قنبري سالطه ٢، محمدعلي محمديفر تاريخ دريافت : ٢٥/ ١٤٠١/٠٩ 3 / تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١١/١٧ چکيده زمينه و هدف : مشاغل نظامي و انتظـامي داراي تنيـدگي بـالا و پيچيـدگيهـاي خاصـي هسـتند کـه در سرتاسـر دنيـا تـوأم بـا ناسازگاري، مخاطرات جسماني، دوري از خانواده و زندگي در شرايط سخت است ؛ بنابراين افراد مشاغل پرخطر مانند ارتش و پليس ، بيشتر در معرض ابتلا بـه بيمـاريهـاي روان شـناختي قـرار دارنـد.
تـاکنون مطالعـه اي مبنـي بـر اثربخشـي تـاب آوري روان شناختي و مثبت انديشي و نيز مقايسه اين دو مداخله بر بهبود بهزيسـتي روان شـناختي و سازگاري در دانشجويان دانشگاه امام علي (ع ) و ساير دانشـگاه هـاي نظـامي نپرداختـه است ، لذا اجراي پژوهش حاضر ضمن مشخص ساختن نيازمنـديهـاي روان شـناختي و فراهم نمودن زمينه هاي مناسب براي رشـد آن ، مـيتوانـد در کـاهش آسـيب هـا و بهبـود کارآمدي و عملکرد سازماني مؤثر بوده و حامي سلسله مراتب فرماندهي ارتش بـه ويـژه مسئولان آموزشي باشد.
جهـت تحليـل داده ها از تحليل کوواريانس چندمتغيره استفاده شد و نتـايج تفـاوت معنـادار ميـان گـروه آزمايش و گواه را در هر دو متغير سازگاري اجتماعي و سرمايۀ روان شناختي نشـان داد؛ بنـابراين مـيتـوان گفـت آمـوزش مهـارت هـاي مثبـت انديشـي بـر افـزايش سـازگاري دانش آموزان مؤثر بوده و منجر بـه بهبـود سـرمايۀ روان شـناختي در همـۀ مؤلفـه هـاي آن شامل خودکارآمدي، اميد، خوش بيني و تاب آوري شده است .