Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی با واسطهگری پیوند با مدرسه بود. این پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 9321 نفر بود که از میان آنها 369 نفر بهعنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان پرسشنامههای ادراک از محیط کلاس درس (فراسر و همکاران، 1996)، سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) و پیوند با مدرسه (اسپرینگر و همکاران، 2009) را تکمیل کردند و دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج بهدست آمده از پژوهش، ادراک از محیط کلاس درس با سرزندگی تحصیلی رابطۀ علی مستقیم دارد (0/01>p) و پیوند با مدرسه، ارتباط میان ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی را واسطهگری میکند (0/001>p). با توجه به اینکه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی با یکدیگر رابطه علی دارند و پیوند با مدرسه نیز در رابطه میان این دو متغیر تأثیرگذار است، پیشنهاد میشود که برای سازگاری هرچه بهتر دانشآموزان با چالشها و تکالیف تحصیلی، تدابیری اتخاذ شود تا محیط یادگیری برای دانشآموزان مطلوب باشد و دانشآموزان احساس تعهد بیشتری نسبت به مدرسه داشته باشند. برای اثربخشی بهتر، مدیران نواحی و مناطق آموزش و پرورش با برگزاری دورههای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی، میتوانند اهمیت و چگونگی شکلگیری ذهنیت درباره مدرسه، احساس تعلقپذیری و تعهد نسبت به مدرسه در دانشآموزان را برای کارکنان آموزشی و اجرایی مدارس تبیین کنند.
The present research aimed to study the correlation between perceptions of classroom environment and academic buoyancy with the intermediary role of school bonding. This descriptive-correlational research was of the path analysis kind. The statistical population consisted of all of the 9321 male senior high school students in the city of Sanandaj in the school year of 2018-2019, 369 of whom were selected as the sample size by means of multi-stage random cluster sampling. Students were asked to complete questionnaires on perceptions of classroom environment (Fraser et al., 2017), academic buoyancy (Dehghanizadeh & Hussein Chari, 2012), and school bonding (Springer et al., 2009), and the data was analyzed by means of the Pearson correlation coefficient and path analysis. According to the results obtained in this research, perceptions of classroom environment have a causal relationship with academic buoyancy (p