Abstract:
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدلی بهمنظور تبیین رفتارهای ضد شهروندی سازمانی در مراکز درمانی دولتی شهر سنندج میباشد. روششناسی: این پژوهش از حیث راهبرد، از نوع پژوهشهای کیفی، ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روششناسی از نوع تحقیقات اکتشافی میباشد که با رویکرد داده بنیاد سیستماتیک انجامشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختارمند با تعداد 15 نفر از خبرگان و مدیران حوزه درمان شهرستان سنندج است که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند. یافتهها: با توجه به یافتهها، عوامل مرتبط با شخصیت و سبک مدیریتی مدیران و عوامل مرتبط شغلی بهعنوان عوامل زمینهای، عوامل شخصی و عوامل ساختاری بهعنوان عوامل علی، مشکلات مدیریت منابع انسانی، عوامل مرتبط با دانش و تحصیلات، فشار اقتصادی و وضعیت معیشتی جامعه و عوامل فرهنگی و فرهنگسازی بهعنوان عوامل مداخلهگر، راهبردهای حمایتی، آموزشی و مدیریتی بهعنوان راهبردها، و نهایتا کاهش سرمایه انسانی- اقتصادی سازمان و کاهش سرمایه اجتماعی سازمان بهعنوان پیامدهای رفتارهای ضد شهروندی سازمانی در چارچوب مدل جامع ارائهشده، شناسایی و معرفی گردیدند. نتایج: با توجه به یافتههای تحقیق به مدیران پیشنهاد میشود با اتخاذ سیاستهای مدیریتی همچون در نظر گرفتن خواسته پرسنل، ایجاد فرهنگ مناسب در این زمینه، فرهنگسازی و سیاستگذاری فرهنگی برای مواجهه با رفتارهای ضد شهروندی سازمانی، ایجاد عدالت سازمانی، پرهیز از پارتیبازی، بها دادن به پرسنل، بها دادن به کار آنها، شناخت تواناییهای کارکنان و توجه به روند مسیر شغلی در طول سالهای خدمت آنها سیر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی را کاهش دهند.
Background and purpose: The purpose of this research is to design a model in order to explain organizational anti-citizenship behaviors in government medical centers in Sanandaj city.Methodology: This research is qualitative research in terms of strategy, applied in terms of purpose, and exploratory research in terms of methodology, which was conducted with a systematic database approach. The tool of data collection is semi-structured interviews with 15 experts and managers of the field of treatment in Sanandaj city, who were selected through targeted sampling.Findings: According to the findings, factors related to the personality and management style of managers and job-related factors as contextual factors, personal factors and structural factors as causal factors, human resource management problems, factors related to knowledge and education. Economic pressure and living conditions of the society and cultural and culture-building factors as intervening factors, supportive, educational and management strategies as strategies, and finally the reduction of the human-economic capital of the organization and the reduction of the social capital of the organization as the consequences of organizational anti-citizenship behaviors in The framework of the comprehensive model was presented, identified and introduced.Conclusion: According to the findings of the research, it is suggested to the managers by adopting management policies such as considering the demands of the personnel, creating a suitable culture in this field, creating culture and cultural policy to face anti-organizational citizenship behaviors, creating organizational justice, avoiding party games, valuing personnel, valuing their work, recognizing the abilities of employees and paying attention to the process of their career path during their years of service to reduce the course of organizational anti-citizenship behaviors.