Abstract:
رویکرد اندیشمندان مسلمان، در قرون گذشته پیرامون جایگاه روایات در فهم قرآن طیفی گسترده است که یک سر آن قائلان به بینیازی مطلق فهم قرآن از روایاتاند و سر دیگر آن کسانی هستند که قرآن را جز از طریق سخن معصومان (علیهمالسلام) قابل فهم نمیدانند. در این میان توجه به دیدگاه جریانهای فرهنگی-اجتماعی معاصر فعال در ایران که در حوزه تدبر در قرآن و فهم آن فعال هستند و در قالب موسسات آموزشی، مبانی و روشهای ویژه خود را به جامعه عرضه میکنند، ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی با بررسی آثار مکتوب و مصاحبه با برخی اساتید سه جریان «محمدحسین الهیزاده»، «احمدرضا اخوت» و «محمدعلی لسانی فشارکی» روشن شد که این سه جریان با تفکیک مراتب فهم قرآن، به دو ساحت «تدبر» و «تفسیر»، نقشی متفاوت برای روایات در هر یک از این مراتب تعریف میکنند؛ به نحوی که تدبر در قرآن را کاملا مستقل از روایات دانسته و تنها نقشی کمکی برای روایات در این حوزه میشناسند اما تفسیر و تبیین قرآن را اساسا بر عهده معصومان (علیهمالسلام) دانسته و به شرط تعلم از آنان، برای علما و مجتهدین جایز میدانند.
The approach of Muslim thinkers in the past centuries regarding the place of hadiths in the
understanding of the Qur'an can be considered as a broad spectrum, one end of which is
those who believe that there is no need for hadiths in understanding all levels of the Qur'an,
and the other end is those who believe that the understanding of the Qur'an is completely
dependent on the hadiths of the Prophet and the innocents (PBUH). In the meantime, it
seems necessary to pay attention to the perspective of the contemporary socio-cultural
flows active in Iran, which are operating in the field of deliberation in the Qur'an and
present their special foundations and methods to society in the form of educational
institutions. The method of this research is the descriptive-analytical approach. By
investigating the written works and interviewing some professors of the three schools of
thought, "Mohammad Hossein Elahizadeh", "Ahmadreza Okhovvat", and "Mohammad
Ali Lesani Fesharaki", it was clarified that these three flows, by separating the levels of
understanding of the Qur'an into two areas of "deliberation" and “interpretation”, define a
different position for hadiths in each of these levels in such a way that they consider
deliberation in the Qur'an to be completely independent of hadiths and only recognize the
supporting role of hadiths in this area. However, they believe that the interpretation and
explanation of the Qur'an are the responsibility of the innocents (PBUH) and consider it
permissible for the scholars and mujtahids on the condition of learning from them