Abstract:
قاعدهی احسان و ائتمان به عنوان دو قاعدهی مهم در اسقاط ضمان شناخته میشوند. اهمیت پرداخت به این دو قاعده از آن رو است که در بسیاری از ابواب فقهی برای نفی ضمان به آنها استناد میشود. . از خلال مباحثی که مرحوم امام خمینی در کتب فقهی خود بیان نمودهاند اینگونه به نظر میرسد که موضوع قاعده احسان اذن شرع و عقلاء به اتلاف و عمل ملازم با آن است. پس هرجا که مصلحت تلف بیش از مفسدهی آن باشد، موضوعی برای اجرای قاعدهی احسان است. از آن سو موضوع قاعدهی ائتمان مطلق امانات شرعی و مالکی که اذن مالکی و شرعی به غیر از اتلاف و عمل ملازم با آن تعلق گرفته است. همچنین رویکرد مرحوم امام خمینی در ارتباط با نسبت این دو قاعده با ادله عام ضمان آن است که خروج قاعدهی احسان از ادلهی ضمان، تخصصی و خروج قاعده ائتمان به تخصیص است. تبیین تفاوت ماهوی این دو قاعده آثاری دارد که در مقاله بدان پرداخته شده است. از جملهی این آثار عدم امکان اشتراط مسئولیت و ضمان در قاعده احسان و امکان اشتراط ضمان در قاعده ائتمان است.
in addition , benefaction and fiduciary are considered as two important rules in the risk of surety . the importance of paying for these two rules is that in many fields , jurisprudence is invoked to deny them . however , there is no exact classification regarding the scope of these two rules . the survey of these two rules can have implementation of the rule . moreover , the rule of safe safe safe deposit with Maliki 's permission was no more than waste and servant 's action . the approach of imam khomeini s approach in relation to the relation between the two rules with respect to the public evidence is that the exit of the قاعده is from the risk of contract , expert and exit of the fiduciary rule . explanation of the intrinsic difference between these two rules has been studied in this paper . among these works , the non - stipulation of responsibility and trust in the act of goodwill and the risk of bail is applicable to the fiduciary rule .