Abstract:
در این مقاله سعی شده تا میزان تاثیر شبکههای ماهوارهای بر واگرایی قوم بلوچ را بررسی نماییم.در ابتدا به روش کتابخانهای به جمعآوری اطلاعات پرداختیم، سپس با تعیین مولفههای مربوط به گرایشهای واگرایانه و رفتار واگرایانه(زبانی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،تاریخ و جغرافیا،اقتصاد)، تعداد 39 سوال طراحی شد و پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تعداد 376 افراد پاسخدهنده بهصورت تصادفی انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاضر نشانگر رابطهای موثر میان میزان و مدت استفاده از کانالهای ماهوارهای با مولفههای هویت قومی بلوچ های ایران میباشد. بهعبارتیدیگر، هرچه میزان استفاده و مدت استفاده از کانالهای ماهوارهای بیشتر و بالاتر میرود، با میزان هویت قومی بیشتری مواجه میشویم.همچنین رابطه بین استفاده از رسانههای داخلی و نگرش و رفتار واگرایانه در بعد سیاسی معنادار در سطح بیش از 95 درصد میباشد. بدین معنا که هر چه میزان استفاده پاسخگویان از شبکههای داخلی افزایش مییابد میزان نگرش و رفتار واگرایانه در آنها کاهش مییابد. همچنین رابطه بین استفاده از رسانههای خارجی و نگرش و رفتار واگرایانه در بعد اقتصادی معنادار در سطح بیش از 95 درصد میباشد. بدین معنا که هر چه میزان استفاده پاسخگویان از شبکههای خارجی افزایش مییابد میزان نگرش و رفتار واگرایانه در آنها افزایش مییابد.
In this article, we tried to investigate the effect of satellite networks on the divergence of the Baloch people. At first, we collected information using a library method, then by determining the components related to divergent tendencies and divergent behavior (linguistic, social, cultural, political, history and geography, economy), 39 questions were designed and used after verifying validity and reliability. 376 respondents were randomly selected and polled. The findings of the current research indicate an effective relationship between the amount and duration of using satellite channels with the components of the ethnic identity of the Baloch people of Iran. In other words, as the amount of use and the duration of use of satellite channels increases, we face more ethnic identity.Also, the relationship between the use of domestic media and deviant attitude and behavior in the political dimension is significant at the level of more than 95%. This means that as the respondents' use of internal networks increases, their deviant attitude and behavior decreases. Also, the relationship between the use of foreign media and deviant attitude and behavior in the economic dimension is significant at the level of more than 95%. This means that the more the respondents use external networks, the more deviant attitudes and behavior they have.Key words: Western media (satellite), satellite networks, ethnic divergence, Baloch people