Abstract:
یکی از فرایندهای مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی توسعة سرمایة اجتماعی مدیران است. سرمایة اجتماعی میتواند به مدیران آموزشی در دستیابی به اهداف و اثربخشی آموزشوپرورش کمک کند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایة اجتماعی مدیران در سازمانهای ایرانیـ اسلامی در آموزشوپرورش انجام شد. در این پژوهش از روش آمیخته (کیفیـ کمّی) با راهبرد اکتشافی متوالی استفاده شد. جامعة پژوهش در بخش کیفی همة صاحبنظران، استادان، و خبرگان حوزة منابع انسانی و آشنا با مباحث سرمایة اجتماعی در آموزشوپرورش بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلولهبرفی با 20 نفر از آنها مصاحبه شد. جامعة آماری در مرحلة کمّی همة مدیران ارشد و میانی ادارة آموزشوپرورش شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای 459 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحلة کیفی مصاحبة نیمهساختاریافته و در مرحلة کمّی پرسشنامة محققساخته بود. برای تحلیل اطلاعات در قسمت کیفی از روش کدگذاری باز و محوری و در قسمت کمّی از روشهای تحلیل توصیفی، تحلیل همبستگی، و تحلیل معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم) استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر سرمایة اجتماعی مدیران آموزشوپرورش عبارتاند از: پشتیبانی و شبکهسازی، تعامل و ارتباطات، مدیریت استعداد و توسعة مدیران، فعالیتهای فوق برنامه، بهسازی منابع انسانی، عوامل مدیریتی، و عوامل سازمانی. در قسمت کمّی نیز نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم و تحلیل مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مجذورات جزئی اعتبار مدل را مورد تأیید قرار داد.
Social capital can aid educational managers in achieving educational goals and effectiveness. Therefore, this research aimed to identify the factors influencing the social capital of managers in Iranian-Islamic organizations within the education sector. The study employed a mixed method (qualitative-quantitative) approach using a sequential exploratory strategy. In the qualitative phase, the research community consisted of experts, professors, and individuals knowledgeable in human resources and social capital in education. A targeted sampling technique based on snowball sampling was used to conduct interviews with 20 participants. For the quantitative phase, the statistical population comprised senior and middle managers from the Tehran Education Department. A sample of 459 individuals was selected using cluster sampling. The research utilized a semi-structured interview guide for the qualitative phase and a researcher-designed questionnaire for the quantitative phase. Data analysis involved the use of open and axial coding in the qualitative phase and descriptive analysis, correlation analysis, and second-order confirmatory factor analysis employing structural equation analysis in the quantitative phase. The results revealed that the factors influencing the social capital of educational managers included support and networking, interaction and communication, talent management and development, extracurricular activities, enhancement of human resources, management factors, and organizational factors. The quantitative analysis, employing the partial least squares approach, confirmed the validity of the model through second-order confirmatory factor analysis and structural equation modeling.