Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل و بررسی یافتههای مطالعات انجام شده در زمینه تأثیر یادگیری معکوس بر راهبردهای خودتنظیمی و ترکیب نتایج آنها صورت گرفت.روش: این پژوهش به شیوه فراتحلیل و بر روی پژوهشهایی که بهصورت آزمایشی صورت گرفتهاند، انجام شد. بازه زمانی مطالعات 1390 تا 1401 (2010 تا 2022 میلادی) بود. در این بازه 2 پژوهش در داخل ایران و 8 پژوهش انجامشده خارج از ایران بر اساس روش پریزما انتخاب و بررسی گردید. برای محاسبه اندازه اثر از g هاگز و مدل اثرات ثابت و تصادفی، جهت بررسی وجود سوگیری انتشار در مطالعات اولیه از نمودار فونل پلات و آزمون اصلاح و برازش دووال توئیدی و جهت بررسی همگنی مطالعات از آزمونهای I2 و Q استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار CMA نسخه 3 صورت گرفت.یافتهها: نمودار فونل پلات نشانگر سوگیری محدود در انتشارات است، بهنحویکه با افزودن تنها دو مطالعه به نمونه، توزیع مطالعات فراتحلیل متقارن خواهد شد و تورش ناشی از سوگیری انتشار مرتفع میشود. بر اساس نتایج آزمونهای I2 و Q ناهمگونی مطالعات تأیید شد. طبق شاخص g هاگز اندازه اثر و Z محاسبه شده برای 6 مطالعه از 10 مطالعه در سطح آلفا 05/0 معنیدار و نمایانگر این است که رویکرد یادگیری معکوس باعث بهبود مهارتهای خودتنظیمی میشود. همچنین اندازه اثر کلی در مدل ثابت برابر با 711/0 و در مدل تصادفی برابر با 989/0 و در سطح آلفای 05/0 معنیدار است.نتیجهگیری: ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده نمایانگر تأثیر رویکرد یادگیری معکوس بر بهبود مهارت راهبردهای خودتنظیمی و کاربرد آنها بود.
Objective: This research was conducted to analyze the findings of the studies carried out about the effect of flipped learning on self-regulation strategies and combining their results.Methods: This research was conducted through meta-analysis and on 10 pieces of research that were conducted experimentally in the period from 2010 to 2022. To calculate the effect size, Hogg's g, fixed and random effects model, funnel plot diagram, Duval-Tweed correction, fitting test, and I2 and Q tests were used. Data analysis was done using CMA version 3 software.Results: By adding only two studies to the sample, the distribution of meta-analysis studies will be symmetrical and the distortion caused by publication bias will be removed. Based on the results of the I2 and Q tests, the heterogeneity of the studies was confirmed. According to Hoggs’s g index, the effect size and Z calculated for 6 out of 10 studies are significant at the alpha level of 0.05, indicating that the flipped learning approach improves self-regulation skills. Also, the overall effect size is 0.711 in the fixed model and 0.989 in the random model and is significant at the alpha level of 0.05.Conclusion: The combination of the results of the conducted research showed the effect of the flipped learning approach on improving the skill of self-regulation strategies and their application.
Machine summary:
فراتحليل يافته هاي مربوط به تأثير يادگيري معکوس بر راهبردهاي خودتنظيمي Meta-Analysis of Findings Related to the Effect of Flipped Learning on Self- Regulation Strategies اکبر مؤمني راد١*، افشين افضلي ٢، مريم پورجمشيدي 3 دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٣/١٦ بازنگري مقاله : ١٤٠١/٠٦/٢٠ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٧/٠٢ انتشار مقاله : ١٤٠٢/٠٤/٣١ چکيده هدف : اين پژوهش با هدف تحليل و بررسي يافته هاي مطالعات انجام شده در زمينه تأثير يادگيري معکوس بر راهبردهاي خودتنظيمي و ترکيب نتايج آنها صورت گرفت .
طبق شاخص g هاگز اندازه اثر و Z محاسبه شده براي ٦ مطالعه از ١٠ مطالعه در سطح آلفا ٠/٠٥ معنيدار و نمايانگر اين است که رويکرد يادگيري معکوس باعث بهبود مهارت هاي خودتنظيمي مي شود.
Flores, del-Arco & Silva 3.
اين پژوهش با هدف فراتحليل پژوهش هايي که تأثير يادگيري يا کلاس معکوس بر راهبردهاي خودتنظيمي را مورد بررسي قرار داده اند، انجام گرفته است .
در اين زمينه عبدالطيف (٢٠٢٠) مي نويسد براي موفقيت بيشتر يادگيري معکوس ، لازم است به يادگيرندگان مهارت هاي خودتنظيمي و مديريت فعاليت ها و رفتارهاي خود قبل از کلاس آموزش هاي لازم داده شود.
M. (2020) Investigating self-regulated learning and academic achievement in an eLearning environment: The case of K-12 flipped classroom, Cogent Education, 7:1, 1835145, DOI: 10.
Integrating self-regulation principles with flipped classroom pedagogy for first year university students, Computers & Education, vol.
A self-regulated flipped classroom approach to improving students' learning performance in a mathematics course.
Self-Regulated Learning in Flipped Classrooms: A Systematic Literature Review.