Abstract:
پژوهش حاضر با هدف برنامهریزی راهبردی توانمندسازی زنان روستایی استان کرمانشاه ازطریق کارآفرینی بهصورت توصیفی - تحلیلی انجام و ازطریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه دادهها گردآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار Meta-SWOT استفاده شد. افراد مشارکتکننده در پژوهش تعداد 18 نفر از خبرگان امور زنان روستایی استان در سازمان جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی، استانداری، سازمان بهزیستی، سازمان تعاون روستایی، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و دانشگاه رازی بودند که بهصورت هدفمند- معیاری انتخاب شدند. بهمنظور شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توانمندسازی کارآفرینی زنان روستایی بر اساس پنج مرحله تکنیک Meta-SWOT اقدام شد. بر اساس نتایج دو عامل «ظرفیت بالا در کشاورزی استان» و «وجود گیاهان دارویی و خوراکی» دارای بالاترین اوزان بودند که این نشانگر اهمیت آنها نسبت به سایر عوامل در توسعه توانمندسازی کارآفرینی زنان روستایی استان کرمانشاه بود. نتایج بررسی عوامل محیطی نیز حاکی از آن بود که عامل «عدم هماهنگی کامل بین دستگاههای اجرایی» با بیشترین میزان قدرت و تأثیرگذاری، بهعنوان مانع توسعه توانمندسازی کارآفرینی زنان روستایی استان کرمانشاه است. بر اساس نقشه راهبردی، سه راهبرد مهم توانمندسازی کارآفرینی زنان «ارتقای انسجام اجتماعی و تسهیل شبکه ارتباطی بین زنان روستایی»؛ «تدوین قوانین و فراهم نمودن زمینههایی برای حمایت از تولیدات و بازارهای خانگی زنان روستایی» و «ایجاد زمینهها و بسترهای لازم جهت حمایت از برند صنایعدستی، فراوردههای کشاورزی و دامی»، است. پیشنهاد میشود با ارائه مهارتهای آموزشی ازطریق دورههای فنی - حرفهای، کارآفرینی، کشاورزی، ترویجی و بازاریابی در ارتباط با ظرفیتهای منطقه و اهمیت آنها ضمن تقویت دانش علمی و عملی زنان روستایی به توسعه توانمندسازی آنها کمک نمود.
The present research was carried out with the aim of strategic planning of empowerment of rural women of Kermanshah province through entrepreneurship in a descriptive–analytical way. Data was collected through interviews and questionnaires. Meta-SWOT software was used to analyze the data. Participants in the research are 18 experts on rural women's affairs in the agricultural jihad organization, Imam Khomani relief committee, Governor's office, Welfare, Rural Cooperative Organization, General Development of Cooperative, Work and Social Welfare of the Province and Razi University who were selected purposefully to identify and prioritize rural women's entrepreneurship empowerment strategies based on the 5 steps of the Meta-SWOT technique. According to the results, two factors, "high capacities in agriculture of the province", and "the presence of medicinal and comestible plants" had the highest weights, which indicated their importance compared to other factors in the development of entrepreneurship empowerment of rural women in Kermanshah province. The results of the investigation of environmental factors also indicated that the factor of "complete lack of coordination between executive organs " with the highest power and effectiveness was an obstacle to the development of rural women entrepreneurship in Kermanshah province. Based on the strategic plan, three important strategies for empowering women's entrepreneurship are "promoting social solidarity and facilitating the communication network between rural women"; "compilation of laws and providing fields for supporting rural women's home productions and markets" and "creating the necessary contexts and platforms to support the handicrafts brand of agricultural and livestock products".