Abstract:
مُتِمَهْدیان افرادی هستند که به دروغ خود را به جای امام دوازدهم در بین عموم جامعه معرفی میکنند. احمد اسماعیل بصری از جمله مُتِمَهْدیانی است که در سالهای اخیر گام در این عرصه گذاشته و با دادن وعدههایی به مردم تمام تلاش خود را در انحراف آنها از مذهب تشیع به کار بسته است. احمد اسماعیلبصری و انصارش با استفاده از روایات معصومان؟عهم؟ در راستای اهداف خود سعی بر این داشتهاند که برای خود وجهۀ قابل قبولی درست کنند. پژوهش حاضر به دلیل اهمیت موضوع مهدویت و شناسایی مدعیان این عرصه سعیدارد تا به بررسی یکی از روایات مورد استناد آنها موسوم به «مااشکل» بپردازد. آنها با توجه به این حدیث ادعا دارند که منظور از عهدنبیالله، سلاح و پرچم به ترتیب وصیت، علم و دعوت به حاکمیتالله میباشد. تحقیق حاضر به روش کتابخانهای و ساختار و محتوای توصیفی _ تحلیلی با بهرهگیری از قواعد فقهالحدیث به بررسی روایت«مااشکل» پرداخته است و مشخص گردید مواردی همچون تقطیع نادرست حدیث، تأویلهای نادرست، عدم تشکیل خانواده حدیث، فهم نادرست از تعابیر روایت، عدم توجه به سیاق روایت و عدم توجه به منابع دیگر روایت از جمله مهمترین ایرادات فقهالحدیثی روایت مذکور است. همچنین با بررسی رجالی مشخص گردید حدیث تفسیر عیاشی معلق، حدیث کتاب الغیبه دارای دو طریق صحیح و سه طریق ضعیف میباشد.
Mu'tmahdians" are people who falsely introduce themselves instead of the 12th Imam among the general public. Ahmad Ismail Basri is one of the claimants of Mahdism who has stepped in this field in recent years and by making promises to the people, he has used all his efforts to divert them from the Shia religion. Ahmad Ismail Basri and his supporters, in line with their goals, tried to create an acceptable image for themselves by using the hadiths of the infallible imams (peace be upon them). Due to the importance of the subject of Mahdism and the identification of false Mahdism claimants, the present study tries to investigate one of the traditions cited by them, the hadith known as "Ma Ashkala". According to this hadith, they claim that the meaning of "The Covenant of Nabi Allah", "Weapon" and "Parcham" are testament, knowledge and call to the sovereignty of God, respectively. The present research has investigated the narration of "Ma Ashkala" using the library method and with a descriptive-analytical structure and using the rules of "Fiqh al-Hadith" and It was found that cases such as incorrect segmentation of hadith, incorrect interpretations, failure to form a family of hadith, incorrect understanding of the words and expressions of the Hadith, lack of attention to the context of hadith and lack of attention to other sources of hadith, are among the most important defects of Fiqh al-Hadithi in the mentioned narration. Also, it was determined by Rijali's investigation that the hadith in "Tafsir Ayashi" is suspended and the hadith mentioned in the book "Al-Ghaibah" has two correct ways and three weak ways.