Abstract:
پژوهش حاضر درصدد تبیین و ارزیابی مولفه های شکاف نسلی در تعامل با شبکه های اجتماعی مجازی با تأکید بر مولفه سیاسی ( مطالعه موردی: شهروندان شهر تهران) بوده است. از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع از رویکرد نظری تلفیقی برای تبیین موضوع استفاده شده است. با استفاده از مطالعه پیمایشی، داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از روی384 نفر از شهروندان 15 سال و بالاتر شهر تهران که با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و نیز روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند؛ گردآوری گردید. به منظور اعتبار سنجی ابزار از اعتبار محتوایی صوری کیفی و جهت پایایی سنجی ابزار از روش همسازی درونی گویه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های توصیفی پژوهش نشان داده است که میانگین شاخص کل اختلاف ارزش های مقوم شکاف نسلی در میان گروه های سنی مورد بررسی پایین بوده و لذا بیانگر تفاوت نسلی است تا شکاف نسلی. علاوه بر آن؛ یافته های استنباطی پژوهش در بخش تحلیل دو متغیره نشان داده است که مدت زمان استفاده بیشتر، استفاده خبری و علمی و آموزشی، داشتن انگیزه ابزاری(هدفمند) در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی موجب شکاف نسلی(تفاوت نسلی) در بین گروه های مختلف سنی شده است. همچنین، یافته های پژوهش در بخش تحلیل چند متغیره نشان داد که متغیرهای مستقل متغیر مدت استفاده ، نوع استفاده، انگیزه و هدف استفاده و سن از تأثیرگذاری معناداری در سطح خطای 01/0 بر متغیر وابسته برخوردار بوده اند.
The present study seeks to explain and evaluate the components of the generation gap in interaction with virtual social networks with emphasis on the political component (Case study: Citizens of Tehran(. From this perspective, after expanding the conceptual space of the subject, An integrated theoretical approach has been used to explain the subject.Using a survey study, the research datas were selected using a researcher-made questionnaire from 384 citizens with age15 years and older in Tehran who were selected using the cochran sample size estimation formula and multi-stage cluster sampling method. The instrument was validated through Qualitative formal content validity. The Reliability was Also estimated by Cronbach Alpha.The descriptive findings of the study have shown that the average of the total index of differences in the values of the generation gap is low among the studied age groups and therefore indicates the generation difference rather than the generation gap.Besides that; The inferential findings of the research in the Bivariate analysis section have shown that the duration of more use, news, scientific and educational use, having a Instrumental motivation (purposeful) in the use of virtual social networks, has caused a generation gap (generational difference) between different age groups. Also, the research findings in the multivariate analysis section showed that the independent variables of duration, type of use, motivation and purpose of use and age had a significant effect on the dependent variable at the error level of 0.01..