Abstract:
مقدمه: اگرچه رابطه بین صفات شخصیت مرزی و خودزنیهای غیرخودکشی تایید شده است، اما توجه اندکی به عوامل میانجی آن شده است. ازاینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین صفات شخصیت مرزی و خودزنیهای غیرخودکشی دانشجویان بود. روش: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در سال 400-1399 بودند. دویست و دو نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی، نمونه پژوهش را تشکیل دادند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از مقیاس شخصیت مرزی، سیاهه خود آسیبرسانی آگاهانه و تعمدی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان دادهها جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای اسپیاساس و لیزرل و همچنین روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگار (خودسرزنشگری، نشخوار فکری، فاجعهنمایی، دیگرسرزنشگری) در رابطه بین صفات شخصیت مرزی و خودزنیهای غیرخودکشی دانشجویان نقش میانجی دارند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر افراد دارای صفات شخصیت مرزی بهواسطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگار خودزنیهای غیرخودکشی را تجربه میکنند؛ ازاینرو مداخلههای بالینی مرتبط با تنظیم هیجان میتوانند نقش مهمی در پیشگیری از خودزنیهای غیر خودکشی داشته باشند.
Introduction: Although the relationship between borderline personality traits and students' non-suicidal self-injury has been confirmed, little attention has been paid to its mediating factors. Therefore, the aim of this study was to investigate the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between borderline personality traits and non-suicidal self-injury in students.Method: This was a descriptive correlational study. The statistical population included 202 students of Azad Islamic University of Neyshabur, Iran. The participants were selected by convenience sampling method. Data were collected by borderline personality scale (STB), cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ), and deliberate self-harm inventory (DSHI). Data were analyzed using SPSS software, LISREL software, Pearson correlation, and structural equation modeling.Result: The findings showed that maladaptive cognitive emotion regulation strategies (self-blame, rumination, catastrophizing, other-blame) mediated the relationship between borderline personality traits and non-suicidal self-injury in students.Discussion and conclusion: According to the results of the present study, people with borderline personality traits experience non-suicidal self-injury through maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Therefore, clinical interventions related to emotion regulation can play an important role in preventing non-suicidal self-injury.