Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه اخلاق تحصیلی در دانشجویان بود. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت دادهها کیفی۔کمی (آمیخته)، از منظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی، با رویکرد مصاحبه و از منظر استراتژی میدانی است. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع تحقیق از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی استفاده شد که در دو فاز کیفی و کمّی به انجام رسید. دادهها و اطلاعات در این تحقیق بر اساس مصاحبه با خبرگان (دانشجویان استعداد تحصیلی و اخلاقی) تا رسیدن به اشباع نظری جمعآوری شده و بر اساس این دادهها پرسشنامه مربوط طراحی شد و مورد ارزیابی و نظرخواهی مشارکت کنندگان قرار گرفت. در این مطالعه تعداد 2۴ نفر (به مرور) انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 186 نفر انتخاب شد. نتایج در بخش کیفی نشان داد چهار عامل مؤثر بر توسعه اخلاق تحصیلی در دانشجویان شناسایی شد.
This research is from the point of view of practical purpose, from the point of view of qualitative-quantitative (mixed) nature of data, from the point of view of descriptive survey data collection, with an interview approach and from the point of view of field strategy. Due to the exploratory nature of the research subject, a sequential exploratory mixed research design was used, which was carried out in two qualitative and quantitative phases. Data and information in this research were collected based on interviews with experts until reaching theoretical saturation, and based on these data, a related questionnaire was designed and the participants were evaluated and asked for their opinions. In this study, 24 people were selected (overall). In fact, from the interview of the 16th person onwards, repetition was observed in the received information, but to be sure, it continued until the 24th person, and from the interview of the 20th person onwards, the data became completely repetitive and reached theoretical saturation. The sample size was selected based on Cochran's formula of 186 people. The results in the qualitative section showed that 4 factors affecting the development of academic ethics in students were identified.
Machine summary:
داده هـا و اطلاعـات در ايـن تحقيق بر اساس مصاحبه با خبرگان (دانشجويان استعداد تحصيلي و اخلاقي) تا رسيدن به اشباع نظري جمع آوري شده و بر اساس اين داده ها پرسش نامه مربـوط طراحـي شـد و مـورد ارزيـابي و نظـرخـواهي مشـارکت کننـدگان قرار گرفت .
ethics/١٠٢٢٠٣٤ :doi مقدمه انتقال ارزش هاي اساسي جامعه در کانون توجه اصلي نظـام آموزشـي قـرار دارد؛ بـه طـوري کـه دانشگاه دانشجويان را موظف به دروني سازي ارزش هاي جامعه ميکند (محمدي و همکـاران ، ۱۴۰۰).
اخلاق آموزشي ، در دانشگاه ها از شادي و رفـاه دانشـجويان فـردي و گروهي محافظت ميکند و نقض هنجارهاي اخلاقي آموزشي ميتوانـد بـر توانـايي دانشـجو در يادگيري محتواي دروس يا انگيزه ادامه تحصيل تأثير بگـذارد ( ;٢٠٢٠ ,Zhou &Li, Yongzhi, Eryong, ٢٠٢٠ ,Mirderikvand &Sabzian, Ghadampour, ).
امـروزه دانشـجويان بـه اشـکال مختلـف بـا موقعيت ها و تقاضاهايي در محيط هاي آموزشي مواجـه هسـتند کـه مـي توانـد منجـر بـه رفتارهـاي مختلف اخلاقي و غير اخلاقي شود (٢٠١٦ ,Saeedi &Sanagoo, Kalantari, Jouybari, ) که لازم است براي اجتناب از رفتارهاي غيراخلاقي مجهز به اخلاق تحصـيلي باشـند.
پس از مطالعـه پيشـينه تحقيق و مدل هاي اخلاقي تدوين شده توسط صاحب نظـران ، عوامـل مـؤثر بـر توسـعه اخـلاق تحصيلي در دانشگاه استخراج شد.
بار عاملي هر يک از مولفه ها در پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبه در مورد عوامل مؤثر بر توسعه اخلاق تحصيلي در دانشگاه با توجه به مقدار t (نمودار ۲) و بار عاملي بيش از ۰/۴ (نمودار ۱)، نشان ميدهد همه گويـه هـا از اهميت لازم براي اندازه گيري سازه خود برخوردار بودند و به درستي شناسايي شدند.